Det er flere gode krefter i Tromsøs musikkmiljø som har gått i kompaniskap for å gjennomføre det store løftet med å sette opp dette storslåtte verket for kor, orkester og sangsolister.

Kammerkoret Ultima Thule utgjør stamma i koret som er utvida til totalt 50 dyktige korsangere. Orkesteret er ei forsterka utgave av Tromsø Byorkester.

Gleder seg

– Dette er en av de aller største satsningene vi har gjort med Ultima Thule, og vi gleder oss svært til å få presentert resultatet for publikum i Ishavskatedralen onsdag og torsdag denne uka, sier korsanger og talsmann for Ultima Thule, Roald Karlsen.

Johannes Brahms begynte å komponere «Ein deutsches Requiem» i 1861. Han bygde det stadig ut, og den komplette utgaven ble urframført i 1869. Verket ble blant anna lagt merke til, og også kritisert, fordi det bryter med den katolske liturgien for ei dødsmesse. I ettertid blir rekviet sett på som det store gjennombruddet for Brahms som komponist.

Solister

– Spesielt blir det spennende å møte solisten Halvor Festervoll Melien, Norges nye stjerne blant våre mange gode barytoner, mener Roald Karlsen.

Melien har markert seg sterkt både innen opera og som oratoriesanger.

Den andre solisten er sopranen Gro-Anita G. Kval som er masterstudent ved Musikkonservatoriet i Tromsø.

– Hun er en ung, dyktig og spennende sanger som publikum her i byen blant anna fikk oppleve under operafestivalen i høst. Nå får vi høre henne som solist i den vakre satsen med budskapet: ”Ich will euch trösten, wie einen seine Mutter tröstet”, opplyser Roald Karlsen.

Originaltekst

– Selv om teksten framføres i sin originale språkdrakt, så skal alle kunne vite hva det synges om, selv om de ikke er så stive i tysk. Foran hver av de syv satsene, vil tekstinnholdet bli presentert av oppleser Stein Gunnar Bondevik som blant mye anna også har bakgrunn som korsanger, forteller Roald Karlsen.

SOLIST: Gro-Anita G. Kval (sopran) er solist med Ultima Thule og Tromsø Byorkester i «Ein deutsches Requiem». Foto: Ronald Johansen