«Velkommen. Vi spelle på Rakettdag» sa Anneli Drecker i solskinnet, men konserten hun og bandet leverte beviste at musikken hennes ikke er avhengig av noen ytre faktorer i form av godvær eller annet fiksfakseri, for å skinne.

46-åringen åpner på fortryllende vis, med Alone fra sin siste plate Rocks & Straws. Stemmen hennes fyller hele torget, og det føles som om den runger mellom fjellene, som en utemmet naturkraft.

Se lørdagens festivalbilder!

Drecker stiller med et band som nok rent numerisk er en light-utgave av ensemblet jeg forventer å se, når hun om to uker skal fremføre sisteplata i sin helhet på Kulturhuset. Noe som ikke er ment som en fornærmelse av medmusikantene, som alle er erfarne kapasiteter – og når kompet sparker inn med full tyngde på andrelåten, danser gåsehuden både «her og der».

Når Drecker og kompani prøver seg på en blodfersk låt, sliter de med lydmessig smårusk – som for et øyeblikk tar oss ned på jorda, og minner oss på at det er menneskelige, og ikke utenomjordiske krefter i sving på scenen.

Sekstetten koser seg åpenbart, og man må nok være temmelig emosjonelt avstumpet for å ikke la seg smitte.

De synth-dominerte låtene Tundra og You Don’t Have To Change, blir et stilmessig sidesprang fra det nyere organiske materialet, men Waiting For a Boat og den ufattelig majestetiske Ocean’s Organ guider oss ned fra de elektroniske vidder, og tilbake i det maritime element.

Sistnevnte er ett av flere eksempler på komposisjoner som stadig tar uventede vendinger, uten å miste den røde tråden – som er et prov på låtsnekring av topp klasse.

Anneli Drecker sto for festivalens høydepunkt så langt.