Mandag 9. november var det folkemøte i fullsatt grendehus i Ramfjord om E8-planen som Stanes veivesen skal jobbe med til 2018 eller lenger. Geologiske undersøkelser skjer sommeren 2016. Planvedtak til nyttår 2017 og anleggsplaner med grunnervervelser til 2018 kan være i overkant optimistisk.

Spørsmålene fra forsamlingen i Ramfjord viste større interesse for Tindtunnelen og bompenger enn for E8-planene. Den foreløpig vedtatte traseen for østre E8 omfatter Sørbotn–Ramfjordmoen–Nordbotn–Leirbakken–Laukslett. Hvis hele traseen bygges ferdig til Laukslett, så innebærer det videreføring av E8 uten Tindtunnel rundt Sandvikhøyden og Hundbergan til Berg og Tromsdalen. E8 blir da 15,5 km lengre enn nødvendig.

Hvis planen stoppes ved Ramfjordmoen og går inn i Tindtunnelen til Tomasjord, så blir Tromsøs hovedinnfartsåre avkortet med 15,5 km. Å bygge Tindtunnelen koster cirka 900 mill kr mindre enn beregnet oppgradering av E8 rundt Sandvikhøyden.

Fram til ferdig reguleringsplan i 2018 er det god tid til å beregne forskjellen i utbygging og drift for Tindtunnelen og oppgradert E8 rundt Sandvikhøyden. Datagrunnlaget foreligger allerede. I 2011 beregnet veivesenet oppgradering av E8 for hele strekningen Nordkjosbotn–Tromsdalen, oppdelt i delstrekninger. I 2012 beregnet Rambøll AS hva Tindtunnelen koster som 4-felts, dobbeltløps tunnel.

Det er enkelt for veivesenet å oppdatere dette til dagens situasjon og byggeperiode 2018–2020. Da finner de ventelig at staten vil tjene rundt en milliard på å bygge Tindtunnelen.

Det er kvalitetsforskjell på en 3-felts vei rundt Sandvikhøyden (som i Lavangsdalen) og en dobbeltløps 4-felts tunnel som blir 15,5 km kortere. Ulykkesantall og personskader synker radikalt. Utslippsgevinsten gjør dette til Tromsøs sterkeste miljøprosjekt hittil.

Tidsplaner eksisterer ikke for en oppdatert E8 rundt Sandvikhøyden med Hundbergan og veien videre til Tromsdalen. Her går en europavei gjennom tettbygd strøk og brukes samtidig til det meste av lokaltrafikk, stikk i strid med alle forskrifter for europaveier. Bygging av Tindtunnelen blir en radikal forbedring av trafikksikkerheten.

Tindtunnelen kan fullføres på 3 år, mens veien via Sandvikhøyden er uten tidsplan og bevilgning. I valgkampen og tidligere uttalte valgvinner Ap at de satser på den løsningen som gir raskest fullføring av E8. Etter mye krangel om E8 er det rimelig at kommunen foreløpig bruker nåværende plan som holder Tromsø inne i NTP (Nasjonal Transportplan) og bevilgningene som ligger der. Vi må likevel anta at staten og andre vil oppdage at det er mye rimeligere å bygge Tindtunnelen. Da bør Tromsø kommune være på banen med forslag som omfatter en slik problemstilling.

På folkemøtet opplyste veivesenet at retningslinjene for bompenger tilsier at de beregner bompenger tilsvarende den vedtatte finansieringen av E8 i 2013. Med en byggepris for østre E8 på 1,7 milliarder kan det tilsvare 35–40 kroner per personbil hver vei.

Når E8 oppgraderes rundt Sandvikhøyden kan totalkostnaden bli 4,5 milliarder, men ukjent tidsplan tilsier høyere beløp. Det kan tilsvare bompenger på minst 90–110 kroner hver vei for personbil for å bruke E8. Næringslivet får høyere satser. Beboerne langs nåværende E8 i Ramfjord må betale bompenger som alle andre, når de skal bruke E8 fra Leirbakken til Tromsø sentrum.

Tilsvarende kan bompenger for 50 % av Tindtunnelen utgjøre under 60 kroner per passering. Når veivesenet regner bompenger, så bruker de en kunstig høy rente som er bestemt av Finansdepartementet. For Tindtunnelen bruker vi internasjonalt rentenivå som er mye lavere.

Tindtunnelen vil tillate bompengefri kjøring rundt Sandvikhøyden på gammelveien, som alternativ til bompenger i Tindtunnelen med 15,5 km veiinnkorting. Tromsø får da 2 innfartsårer og blir mindre sårbar for veiavbrudd.

Uansett regnemåte for bomsatser, lavere byggekostnad for Tindtunnelen gir lavere bomsatser for E8-brukerne. Så alle taper nå på at Tindtunnelens planforslag ikke blir behandlet. Det har ligget på vent hos kommunen siden august 2012.

Tindtunnelens planforslag har vært hos kommunen så lenge fordi forrige byråd Britt Hege Alvarstein nektet å behandle forslaget. For behandlingen trenges at byrådet vedtar 6 ukers offentlig høringsrunde for forslaget. Etter høringsrundens merknadsbehandling kan kommunestyret foreta planvedtak for tunnelens trasévalg. Da kan Tromsø rekke fristen for bevilgninger i NTP.

I nåværende plan for østre E8 er det ikke politisk avklart hvor høye bomsatser det blir, heller ikke for oppgraderingen rundt Sandvikhøyden. For Tindtunnelen vil 50 % bompengefinansiering innebære at staten sparer ytterligere 1500 millioner kroner i anleggskostnader ved å bygge tunnelen. Dette bør føre til lavere bomsatser i Tindtunnelen.