Den 7. desember for to år siden startet havnearbeiderne i Tromsø sin sympatistreik med våre kolleger i Stavanger som ble nektet tariffavtale med Risavika Terminal. Hele tiden siden har bedriften Nor Lines her i Tromsø brukt streikebrytere for å undergrave sympatistreiken.

I en avisartikkel 6. juni i fjor hevdet daværende viseadministrerende direktør i Nor Lines, Toralf Ekrheim, at det ikke ble bedrevet streikebryteri på Prostneset: «Som det fremgår i mange media, har Losse- og Lastearbeiderne i Tromsø vært ute i en sympatistreik siden 7. desember 2013. I forbindelse med dette har det vært fremsatt påstander om at det foregår streikebryteri ved havna i Tromsø. Dette er imøtegått av operatørene på havna i Tromsø og NHIO som arbeidsgiverorganisasjon for disse, og saken er nå, etter nesten et halvt år, tatt opp av Norsk Transportarbeiderforbund, hvoretter det er laget en protokoll som vil være basis for en arbeidsrettssak som skal avgjøre saken.»

Støtte fikk Ekrheim også fra politimester Sæverud i Tromsø. Mens leder i LOs juridiske avdeling, Atle Sønsteli Johansen, ikke var i tvil om streikebryteriet på Prostneset: «LOs syn er at Nor-Lines setter inn arbeidstakere til å utføre arbeid som ellers ville blitt utført av de streikende losse- og lastearbeidere. Etter LOs syn er dette streikebryteri. (…) Hvis det er streikebryteri på Nor-Lines er det vanskelig å se for seg at blokaden av selskapet er ulovlig.»

I slutten av august gå arbeidsretten i Norge fasitsvaret på om det har og fortsatt bedrives streikebryteri av Nor Lines på Prostneset. I dommen fra arbeidsretten (som er rettskraftig) heter det: «Nor Lines AS var å anse som den streikerammede bedriften, og fortrinnsretten kan ikke forstås slik at bedriften da sto fritt til å benytte andre uten at dette representerer tariffbrudd.»

Nor Lines har altså gjort seg skyldig i tariffbrudd, og således brutt tariffavtalen på en særdeles grov måte.

Det er derfor all grunn til å stille spørsmål til Nor Lines, som er en stor aktør på Tromsø havn, om de også har et like lite respektfullt syn på det politiske flertallet i byen. I kommunevalget vant Arbeiderpartiet, Rødt og Sosialistisk Venstreparti flertall, og i forhandlinger mellom partiene etter valget ble de enige om at internasjonale avtaler skal respekteres og gjelde i byen. De tre partiene har formulert følgende i avtalen: «Samarbeidspartiene skal sørge for at havnearbeiderkonvensjonen, ILO 137, følges.»

En klar og veldig tydelig melding til bedriftene på havna.

Vi ber derfor ledelsen i Nor Lines klargjøre om de vil respektere det politiske flertallet i Tromsø like lite som de har respektert tariffavtalen og brukt streikebryteri. Eller om bedriften vil respektere ILO-konvensjon 137, som ble ratifisert av Norge i 1974, og som det politiske flertallet i kommune vil at skal følges av bedriftene i Tromsø havn.

Vi imøteser svar.