Flere representanter fra Arbeiderpartiet i Nord-Norge er kritiske til klimaavgiften på flyreiser som regjeringen ble enige med KrF og Venstre om i budsjettforliket. Dette til tross for at Arbeiderpartiet senest i april vedtok å utrede et lignende forslag og partiets historikk med å innføre flyseteavgift på et langt høyere nivå enn det samarbeidspartiene nå legger opp til.

Les også: Ny flyseteavgift kan føre til omfattende rutekutt

Den kanskje merkeligste delen av Arbeiderpartiets kritikk er at avgiften er en utfordring for næringslivet. Høyre og Frp i lag med samarbeidspartiene har i sum gitt skatte- og avgiftslettelser på 18 milliarder, som Arbeiderpartiet i sum vil reversere krone for krone. Hva tror de smerter næringslivet i nord mest, en liten avgift – eller summen av Arbeiderpartiets store skatte- og avgiftsøkninger?

Historien er også relevant. Med Høyre i regjering fikk vi opphevet det som i praksis var et innenlandsk flymonopol. Resultatet har blitt flere avganger og lavere billettpriser.

Les også: Sundtoft (H): – Flyseteavgiften er bare starten

Arbeiderpartiet har større utfordringer å gripe fatt i enn billig kritikk av en klimaavgift som er en del av det grønne skiftet – de burde begynne med å forklare hvordan de skal dekke inn de nesten 5 milliardene de mangler i sitt alternative budsjett for at det skal være realistisk inndekning på alle løftene. Enten må de kutte satsinger, også i nord, eller så må de finne nye skatter og avgifter. Da er kanskje en klimaavgift som koster mindre enn det å sjekke inn ekstra bagasje ikke så dumt.

Høyre og Frp i lag med samarbeidspartiene tar klimaendringene og behovet for et grønt skifte på alvor. Det pleier også Ap å hevde at de gjør – men i praksis henfaller de til billig populisme mot en avgift de selv har innført før, og som de har vedtatt å utrede.

Vi følger et sunt prinsipp om at forurenser betaler og at det samlede skatte- og avgiftsnivået skal ned. Arbeiderpartiet fører den motsatte politikken.