Når Troms fyl­kes­kom­mu­ne fra årets Til­stands­rap­port for vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring mel­der at an­de­len «gjen­nom­ført og be­stått» er he­vet til 64,9%, trek­ker pres­sen gjer­ne den kor­te kon­klu­sjo­nen at de øv­ri­ge er falt fra/drop­pet ut. Si­tua­sjo­nen er al­vor­lig nok, så det er in­gen grunn til å fram­stil­le det ver­re.

Det er rett og slett ikke rik­tig at en ung­dom nød­ven­dig­vis har falt fra el­ler drop­pet ut av vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring om han/hun ikke tel­les blant dem som har «gjen­nom­ført og be­stått.» Selv de som har gjen­nom­ført og bare strøket i ett fag, (og se­ne­re re­pa­re­rer det), inn­går ubønn­hør­lig i sta­tis­tik­ken.

Til­stands­rap­por­tens ho­ved­tall vi­ser hvor stor an­del av kul­let som har gjen­nom­ført og be­stått i lø­pet av ung­doms­retts­pe­ri­oden på maks fem år. Troms kan igjen vise til fram­gang, og vi nær­mer oss lands­snit­tet år for år. Stu­die­for­be­re­den­de pro­gram­mer i Troms lig­ger nært lands­snit­tet, og pres­te­rer glim­ren­de i en­kelt­fag. Yr­kes­fa­ge­ne i Troms kan også fram­vise topp pre­sta­sjo­ner både i en­kelt­ka­rak­te­rer og in­ter­na­sjo­na­le mes­ter­skap, og kom­mer i alle fyl­ker dår­ligst ut i «gjen­nom­ført og be­stått.» I Troms har kun 50,6 prosent på yr­kes­fag gjen­nom­ført og be­stått hele lø­pet in­nen­for ung­doms­retts­pe­ri­oden, men reg­ner vi bare sko­le­de­len (de to før­s­te åre­ne), er an­de­len jevnt 25-pro­sent­po­eng høy­ere. De stør­ste ut­ford­rin­ge­ne kom­mer med over­gan­gen til prak­sis­pe­ri­oden.

Jeg vil her frem­he­ve noen ve­sent­li­ge for­hold som vi­ser at fag- og yr­kes­opp­læ­rin­gen i Troms og den nord­li­ge lands­de­len har brat­te­re bak­ker å gå enn and­re:

1. Yr­kes­fag­lø­pet er ge­ne­relt mest ut­ford­ren­de. I nord har vi langt stør­re an­del yr­kes­fag­ele­ver enn and­re (50 prosen5t vel­ger yr­kes­fag).

2. Vi har stør­re an­del of­fent­li­ge ar­beids­plas­ser, og der­med fær­re mu­li­ge læ­re­ste­der for de tra­di­sjo­nel­le yr­kes­fa­ge­ne.

3. Vi har i stor grad små og bittesmå pri­va­te be­drif­ter.

4. 100-200 med full­ført og be­stått får år­lig li­ke­vel ikke til­gang til læ­re­plass.

5. Svært man­ge i Troms opp­når fag­brev, med gode og svært gode re­sul­ta­ter, et­ter at de har vært i re­le­vant prak­sis i fem år. Det be­tyr at sto­da for 29-år­in­ger er på lands­snit­tet!

Si­tua­sjo­nen i Troms til­si­er alt­så at våre unge re­la­tivt sett pres­te­rer bed­re enn tal­le­ne til­si­er, og det bør i det min­ste dem­pe et inn­trykk av de er la­te­re el­ler mind­re glu­pe enn and­re.

Man­ge har pekt på and­re for­hold som kan gjel­de ge­ne­relt for fag- og yr­kes­opp­læ­rin­gen: For mye teo­ri el­ler for lite re­le­vant teo­ri, for lite el­ler for dår­lig prak­sis­nær opp­læ­ring, osv, så det kan være man­ge grun­ner til å vur­de­re sel­ve sy­ste­met. Fyl­kes­tin­get i Troms har nett­opp gjort det ved å ved­ta lan­dets før­s­te fyl­kes­tings­mel­ding om yr­kes­fag og fra­fall: Sam­spill for økt gjen­nom­fø­ring (juni 2015). De nye stra­te­gi­ene for mer flek­sib­le, sam­spil­len­de, prak­sis­nære løs­nin­ger skal ut­prø­ves fra 2016, og Fyl­kes­rå­det ved­tok ny­lig å til­set­te en pro­sjekt­le­der for for­må­let.

Med ut­gangs­punkt i stra­te­gi­pla­nen Tid for mest­ring, fore­går det jevnt et ni­tid kva­li­tets­ar­beid gjen­nom ut­dan­nings­eta­ten, sko­le­ne og fag­opp­læ­rin­gen i Troms. Det vil ga­ran­tert gi oss enda bed­re re­sul­ta­ter. I til­legg har Kunn­skaps­de­par­te­men­tet an­non­sert nytt og opp­da­tert inn­hold for fa­ge­ne (NOU Frem­ti­dens sko­le), slik at fle­re til­tak kan løf­te re­sul­ta­te­ne i åre­ne som kom­mer.

Jeg for­skut­te­rer fle­re gode nytt­år!