Det er en sann glede å høre at byrådet på overtid tok til fornuft og ikke snudde i Tromsøbadet-saken, slik at bygging på Templarheimen kan komme i gang allerede i år. Omkamp også i denne saken, ville grenset til parodi.

Parallelt med gladnyheten kom en ny overraskelse i det som må betraktes som «Kongen av alle omkamper» – nye E8. Det er nesten sånn at man lurer på om man er med i TV-serien «Prison Break».

For dem som ikke husker eller fikk den med seg, handlet «Prison Break» om en fyr som planlegger å bryte seg selv og broren ut av fengsel. Serien ble så umåtelig populær at de måtte lage både en runde 2 og 3, og dette medførte at det opprinnelig så stramme konseptet utviklet seg til å bli en uendelighet med plott av typen «akkurat da du trodde at alt omsider var kommet i orden, skjer dette».

Så også med E8-farsen. I 30 år har man kranglet, hvor både naboer og politiske motstandere har nærmest revet hårene av hverandre. Og da man etter alle opprivende debatter og kriger hadde funnet lokal, politisk enighet, kom det selvsagt enda en overraskende «twist». Som en berømt avistegner tørt kommenterte: – De vurderte først det vestlige alternativet, så det østlige alternativet, men glemte helt alternativet regjeringen nå brakte til torgs – «nord og ned-traseen».

Mandag ble en felles plan for den nasjonale transportplanen (NTP) for 2018–2029 lagt fram av Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor. Nyheten var nedslående for folk i Troms.

LES OGSÅ: - Den nye nasjonale transportplanen er en tragedie for Ramfjord

Fire av fem viktige riksveitiltak i fylket er ikke med i plangrunnlaget. E8 østre alternativ, E8 Skibotndalen, E8 Nordkjosbotn-Hatteng og E8 Brandvoll-Heia er ute. Den eneste som er med, er E6 Kvænangsfjellet, under flere forutsetninger for høy økonomisk ramme og kostnytte, og det må bli en 30 prosents økning i samferdselsbevilgningen. Ivar B. Prestbakmo (Sp) går så langt som å si at Troms med det kastes ut av den nasjonale transportplanen.

For Tromsøs del gjør det debatten rundt nye E8 til en eneste stor farse. Omkamper og ekstraomganger er over uten at man sitter med noen avgjørelse, så straffespark til en hel del av dem som har halt ut tiden, bør definitivt være på sin plass.

Prestbakmo mener planforslaget viser en tydelig sentralisering av landet:

– Transportetatene har lagt fram en oppskrift for sentralisering av Norge, fordi mer og større andel av investering på riksvei vil skje på Østlandet. I verste fall får vi ingen investering på store deler av riksveinettet her på 12 år, og det kan vi ikke leve med.

LES OGSÅ: Flere vei­prosjekter skrinlagt: - Det er fullstendig krise

Det kommer ikke som noen bombe at det er stor politisk mobilisering på gang. Fylkeskommunene i både Nordland, Troms og Finnmark vil sette alle kluter til innen dette skal behandles i Stortinget. Det er landsdelens fremtid det står om.

Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), er også sjokkert over den siste vendingen i saken:

– Det er fullstendig krise, og noe av det viktigste her er at E8 ikke ligger inne i det hele tatt, og står i realiteten i fare for å ikke bli bygd. Det er en katastrofe for både folk og næringsliv hvis vi ikke får endret dette forslaget.

Som en slags Ole Brumm-plaster på såret setter NTP seg som mål å halvere klimautslippene innen 2030. Det mener det er mulig ved blant annet å legge opp til nullvekst i personbiltrafikken i byområder, samt få flere til å sykle, gå eller bruke kollektivtransport. Selvsagt nevnes ikke løsningen som ellers i verden benyttes for å få til dette – jernbanen. De som drømmer om Nord-Norge-banen, må åpenbart drømme videre.

Uansett, det er vel og bra med halvering av klimautslipp, men plasteret gjør neppe at det krateret av et sår resten av planen skaper blir leget. Jeg håper inderlig at politikere over hele faunaen skjønner alvoret. Dette er en altfor viktig sak for Nord-Norge til at man kan la den gå gjennom mens man småkjekler. Det er noen kamper som er så viktige at politiske uenigheter må kastes over ripa for å redde nærområdet. Dette er en slik en.