Hva er oppgaven til Statens vegvesen? Når fagetatene legger fram forslag til NTP-program har vel våre nordnorske representanter en oppgave som består i å promotere vår landsdel og sørge for at vi kommer med i de planene som blir lagt. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at dette slett ikke er tilfelle, og slett ikke tilfelle der hvor man ikke slavisk følger det som veivesenet foreslår.

Statens vegvesen som skal sørge for at vi ikke blir avglemt i planene, har ikke gjort jobben sin, verken nå eller ved tidligere behandlinger av NTP-planer. Det som er problematisk i denne sammenhengen, er at man ikke kan gjøre noe med dette, da de som besitter disse stillinger i Statens vegvesen tydeligvis sitter på livstid. Kanskje bør man i hvert fall få regionveisjefens stilling inn som åremålsansettelse.

Hva er Statens vegvesens oppgave? Er det å fremlegge faglige vurderinger av hva de folkevalgte politikerne har bestemt? Jeg trodde faktisk at veivesenet skulle gjøre det som de blir pålagt av de folkevalgte. Slik er det nok ikke, hvilket jeg finner noe merkelig.

Det vi nå registrerer etter fremleggelsen av forslag til NTP program er at Statens vegvesen opptrer nærmest som et politisk parti hvor de går inn for nye omkamper og i flere tilfeller ikke utreder det som de folkevalgte har satt de til å gjøre.

I Ramfjord fikk Statens vegvesen beskjed i 2012 fra de folkevalgte i kommunen at man skulle utrede og sette i gang med det østlige alternativ. Dette ble gjentatt fra regjeringen samme år. Intet skjedde, og vi skriver i dag 2016, og Statens vegvesen melder at de tidligst kan starte noe i 2022–2023 hvis det går i orden med finansieringen. Her blander de seg også i hvordan dette skal finansieres og skylder på at politikerne ikke er spesielt begeistret for bompenger har skylda for at dette tar tid. Det har aldri vært noe vedtak på finansiering av Ramfjord-saken i Tromsø kommune.

Dette beviser jo at det slett ikke er de lokale politikere som alene er ansvarlig for at Ramfjord ikke har et godt tilbud. Nei, det er med stor innvirkning fra Statens vegvesen som har vinglet og trenert dette. Og bakgrunnen for dette er selvfølgelig den politiske delen som Statens vegvesen driver på med, og at de ikke liker hva politikerne bestemmer. De skal bestemme uansett!

Vi ser det samme i saken om ny Kvaløyforbindelse. Allerede for mer enn ett år siden fikk Statens vegvesen via vedtak i Tromsø kommune beskjed om å utrede Håkøya som det foretrukne alternativ. Dette er ikke engang seriøst vurdert. Nei, man liker ikke at politikerne gjør noe som helst, da dette ikke passer inn i den politiske agendaen til Statens vegvesen.

Det nye statlige vegselskapet er opprettet og tildelt oppgaver. Her må vi seriøst forsøke å få til et tiltak også i Nord-Norge. En oppgave som går på ny Kvaløyforbindelse og eventuelt tunnel gjennom øya til Breivika, samt en utbygging av en miljøbydel på Håkøya, vil være en god oppgave for dette selskapet. Dette er ikke bare et ønske men en nødvendighet, da Statens vegvesen ikke evner å gjøre det de er satt til å gjøre i Tromsø.