Tirsdag og onsdag i denne uken skjedde det igjen. Våren tok pause, og Kong Vinter innledet en mot-offensiv og sendte sine hvite stormtropper ut i gater og streder i Tromsø.

Og like sikkert som at solen går opp, ble Nobina tatt på sengen av dette snøfallet. Busser ble stående fast, kansellert, forsinket og sendt til nye traseer.

Selv ble jeg stående i 45 minutter inne i sentrum da jeg skulle hjem tirsdag kveld. Onsdag morgen ventet jeg 50 minutter i Siriusveien da jeg skulle på jobb.

At bussene ikke kom, var visstnok på grunn av «glatte veier», som vår egen Komiske-Ali på Gimle, Magnar Nilssen, hadde som forklaring – denne gangen.

Glatte veier i Tromsø i begynnelsen av april? Det må jo ha kommet som et sjokk på det profesjonelle busselskapet Nobina...

Kanskje skal man være forståelsesfull overfor uventede innslag av «force majeur» – som snøfall i Ishavsbyen – og la tvilen komme busselskapet til gode. Men hva med alle hverdagsforsinkelser og hverdagskanselleringer?

Min – og de fleste andres – erfaringer med Nobina og bussene i Tromsø er at de aldri, jeg gjentar, aldri går på oppsatt tid.

For noen år siden gjennomførte jeg et journalistisk prosjekt der jeg sto på utvalgte bussholdeplasser rundt om i byen og brukte stoppeklokke for å se hvor forsinket bussene var.

Alle bussene var forsinket. Alle. Ikke 90 prosent, ikke 97 prosent. 100 prosent av bussene var forsinket med mellom 2 og 19 minutter. Til og med på startholdeplassene var bussene forsinket.

Jeg skrev flere artikler om dette i avisen, men da troppet det opp et verneombud som truet med å politianmelde oss for «mobbing av bussjåfører». Vi får se om vi får besøk nå også.

Når det er sagt, vil jeg slå et lite slag for bussjåførene. Det er ikke deres feil at bussene er forsinket, for de stakkarene er fanget mellom barken og veden og har knapt tid til å ta en tissepause fordi de må fyke rundt som piskede skinn.

Jeg mener likevel at kollektivtrafikk er for viktig til å godta de endeløse unnskyldningene fra Nobina, Troms Fylkestrafikk og Tromsø kommune – de tre instansene som skylder på hverandre når kritikken bringes til torgs.

Jeg gir fullstendig blaffen i om det er udugelighet fra operatøren, urealistiske krav fra oppdragsgiver eller manglende tilrettelegging fra dem som eier gatene. Bare rydd opp i det!

Jeg vet at det i starten av Nobinas kjøreperiode ble diskutert straffesatser for forsinkede ruter. Dette kan helt åpenbart ikke ha blitt praktisert i det virkelige liv, for da ville fylkeskommunen hatt nok penger på bok til flere Langsundforbindelser.

Alle er enige i at kollektivtrafikk er bra, og om vi ikke skal korke igjen byen enda mer i fremtiden, er det viktig at flere tar bussen.

Da er det alfa og omega at bussen er til å stole på. Du står ikke frivillig flere ganger ute i snøvær eller regn og venter på en buss som aldri kommer, eller som kommer et kvarter for sent.

Hvis bussen skal bli et seriøst alternativ for folk flest, må det være hyppige avganger og rutetabeller man kan stole på.

Tilhengere av kollektivtrafikk må kunne stille krav til operatører og myndigheter om at man slutter med stol-leken når ansvar skal fordeles, og at man tar problemene på alvor.

Et lite tips til slutt. Vi lever i 2016, og samtlige busser skal ha installert GPS-sporing. Hva med å utstyre alle bussholdeplasser med et lite skilt der det står hvor langt unna bussen er? Det har de gjort i Oslo. Der er ventetiden langt mer akseptabel når man ser at trikken er 11 minutter unna.

Å stå i Balsfjord-vind på Strandveien og prøve å gjette når rute 33 kommer, er ekstremt frustrerende.