KS Bedrift er enig i at “norske havner er uhyre viktige for sjøfarten, for reiselivet og øvrig næringsliv», slik konsernsjefen i Hurtigruten AS – Daniel Skjeldam – har uttalt i flere aviser i det siste. Men Skjeldam tar feil når han hevder at rettsvesenet har konkludert til fordel for Hurtigruten.

Hurtigrutens konsernsjef mener at Hurtigruten blir urimelig behandlet av norske havner. Han skriver at Hurtigruten har vunnet fram i rettssaker i Høyesterett og Salten tingrett, og at havnene av den grunn må legge om hvordan havnetjenestene prises.

Les også: Krisemøte om havnestriden - her møtes Hurtigruten og kommunen

Det er å snu det hele på hodet. Etter vår mening har konsernsjefen ikke grunnlag i disse rettsavgjørelsene til å hevde det han gjør, og det ville være helt urimelig om kommunene skulle sponse Hurtigruten på bekostning av utgifter til skole og helse.

For å ta saken fra Høyesterett. Her hevder konsernsjefen at myndighetsmisbruk ble fastslått. Det er ikke riktig. Det var kun en av de fem dommerne som mente det forelå myndighetsmisbruk. To av dommerne var klare på at det ikke forelå myndighetsmisbruk. De to andre uttalte seg ikke konkret om dette.

Les også: Hurtigruten vurderer privat havn i Tromsø

Flertallet i Høyesterett sier heller ikke at det var noe galt med prisnivået. Men flertallet mente at Stranda hamnevesen skulle ha krevd passasjeravgift fra Geirangerfjord Fjordservice, ikke fra Hurtigruten. Mindretallet mente at Stranda hamnevesen kunne kreve Hurtigruten direkte.

Dommen fra Salten tingrett er ikke rettskraftig. Den er anket til Hålogaland lagmannsrett. Det er dristig av Skjeldam å forutsette at en ikke rettskraftig dom gir uttrykk for rettslig riktige vurderinger. Vi ser flere grunner til at Hålogaland lagmannsrett bør si seg uenig i de vurderingene Salten tingrett har gjort vedrørende prisingen i Bodø havn.

Les også: Bodø havn vil anke dom i Hurtigrute-saken

KS Bedrift har mange havner som medlemmer. Vi jobber hver dag for å bedre havnenes rammevilkår og viktige samfunnsrolle. For at norske havner skal opprettholde og utvikle sin viktige posisjon for sjøfart og øvrig næringsliv, er det avgjørende at havnene har en sunn økonomi. Uten en sunn økonomi vil havnene ikke klare å innfri samfunnets behov for forvaltning og utvikling.

Dersom Hurtigruten ønsker å utvikle sitt produkt, er Hurtigruten til enhver tid velkommen til finne gode løsninger sammen med norske havner. Men et fruktbart samarbeid starter sjelden i rettssalen.