I avisa iTromsø mandag 8. august leser jeg at Tromsø kommune har innlevert anmeldelse på Fjellheisen til politiet for ulovlig motorferdsel i utmark, og samtidig sendt krav til Fjellheisen AS pålydende 170.000 kroner. Ved nærmere undersøkelse viser det seg at det er Håkon Walle Gjertsen i Park og Vei som har undertegnet. Anmeldelsen. Beløpet skal gå til dekning av skader som er påført traseen opp til Fjellheisplatået i forbindelse med opprydding etter vinterens restaurering og ombygging av en av byens største turistattraksjoner, Fjellheisen.

Les bakgrunnen: Kommunen krever over 170.000 kroner av Fjellheisen AS

Så vidt meg bekjent hadde Fjellheisen tillatelse til å frakte utstyr og materiell opp og ned i byggeperioden. Etter avsluttet arbeide i byggeperioden, var en del skjemmende restavfall som jern og betongblokker blitt liggende inntil snøen forsvant. Opprydding ble foretatt og det måtte brukes tungt utstyr for å få dette gjennomført.

Det ble dessverre påført skade i naturen, noe eierne har påtatt seg å ordne opp i, og det vil også bli gjort. Det krevende arbeide med å modernisere og fornye Fjellheisen og deretter opprydding, er utført av eierne av Fjellheisen, kostnadene ble cirka 70 mill hvorav 20 mill ble innbetalt av eierne.

Kommunen har ikke bidratt, verken med finansiering eller utstyr.

Tromsø kommune, ved blant andre Håkon Waage Gjertsen og Bo Eide fra Park og Veg, har fremsatt massiv kritikk i avisen iTromsø om ødeleggelsene som er påført traseen opp til heisplatået. Eksempler referert i avisa iTromsø: Noen stein er delvis knust slik at det ikke er mulig å ta seg en sykkeltur opp til platået, et lite myrhull er rasert, noe det må skaffes ny myrmasse til for å rehabilitere, to trær er brukket, sporene fra anleggsmaskinene skaper store vansker for syklistene og de som ønsker å løpe der i traseen.

Ja, så ille er skadene at det opplyses fra sikkert hold at traseen må gås over og pusses visuelt, hva det enn må bety. Prislappen på dette er hele 170.000 kroner. Jeg har i dag bedt Håkon Walle Gjertsen om spesifisering av utgiftene og begrunnelse for hvorfor kravet er så gedigent. Han svarte meg muntlig at de ved denne saken skulle statuere et eksempel.

Ingen fra kommunen har med et ord nevnt den formidable innsatsen eierne av Fjellheisen har gjort, både økonomisk og fysisk, for at stedet skal være tilgjengelig for alle besøkende, med blant annet et flott tilbud/anlegg for rullestolbrukere. Fjellheisen betyr mye for Tromsø og er en stor turistmagnet for byen. Det legges en god del penger igjen til næringslivet og Fjellheisen er et smykke for byen.

Hvorfor er det så viktig for Tromsø kommune å straffe eierne av Fjellheisen fordi de har lagt inn 70 millioner for å opprettholde dette flotte tilbudet i Tromsø?

Alle skadene som kommuneansatte har funnet fram, var ikke til noe hinder eller hadde noe påvirkning for avviklinga av helgens Skyrace som hadde deltakere fra mange land, både nær og fjernt, de brukte faktisk traseen som konkurranseløype. Hvorfor klarer ikke utfartsfolket i Tromsø å gjøre bruk av traseen til sine utfartsturer, og det er vel ikke alvorlig ment at traseen skal brukes til sykkelbane?

Har Tromsø kommune vært i dialog med utbyggerne, tatt kontakt med dem og gitt dem ros for det fantastiske tilbudet Fjellheisen er, både for fastboende og turister fra fjern og nær? Jeg føler meg trygg på at hvis kommunen ber om et møte med eierne av Fjellheisen, vil partene gjennom dialog komme fram til felles forståelse om hva som må gjøres for å rette opp i forhold det strides om. Da er det helt andre toner i fortellingen om Kvitebjørn Varmes frihet til å ta seg til rette i Tromsømarka, som er en «helligdom» på Tromsøya. Verneverdig som den er?

Hvordan kan Kvitefjell Varme ha misforstått sitt oppdrag så grovt at det graves en vei dobbel så brei, (inntil 15 m) istedenfor 6 m, som det var gitt tillatelse til, uten at det skal få konsekvenser for Kvitebjørn? Der kommer Henrik Romsaas på banen og erklærer at gravinga allerede er skjedd og vil ikke avstedkomme noen konsekvenser for Kvitebjørn Varme. Det trues verken med politianmeldelse eller økonomiske krav. Oppryddinga ved Fjellheisen var også skjedd da kommunen kom inn i bilde med sine trusler.

Les mer: Gravde dobbelt så bredt som det de hadde lov til midt i Tromsømarka

Dette er merkelig behandling av to arbeidsoppgaver av noenlunde samme karakter, bare at jobben med Fjellheistraseen må være vanskeligere enn graving på toppen av øya. Kan grunnen være at det ene firmaet er egen privat næringsdrivende og den andre delvis eller helt kommunalt eid? Eierne av Fjellheisen har sagt det skal ryddes opp i traseen, og påtar seg utgiftene med det. Hvem rydder opp og tar kostnadene etter Kvitebjørn Varme, som har tatt seg til rette i Tromsømarka?

Det er av interesse for mange private næringsdrivende og andre folk i byen å få ei god orientering om hvorfor det er forskjellsbehandling mellom private og offentlige aktører i kommunen.