Etter valget i fjor, hvor flere av landets fylkesting skiftet farge, har en av venstresidens ideologiske kjepphester igjen blitt sluppet fri i store deler av landet. «Nærskoleprinsippet» kaller de det, noe som for mange høres fint ut.

Dessverre betyr dette i praksis at det er postnummeret til den enkelte elev som er avgjørende for videre utdanning, og ikke den enkelte elevs personlige preferanser for valg av skole og videre utdanningsløp.

I realiteten sier venstresiden med dette at egne ideologiske kjepphester er viktigere enn å la den enkelte elev bestemme over egen fremtid selv, noe som etter min mening ikke er annet enn trist.

Tirsdag 12.juli kunne man lese om Martine Larsen som drømmer om å bli frisør. Hun søkte derfor på Åssiden videregående skole i Buskerud, ettersom de har frisørlinje fra og med andre studieår, noe hennes nærskole Eiker videregående skole ikke har.

Dessverre for Martine har fylkestingspolitikerne i Buskerud likevel bestemt at Martine må gå på Eiker videregående skole, ettersom det er den skolen som postnummeret hennes sokner til. Martine må med andre ord bytte skole midt i studieløpet hvis hun skal få oppfylt drømmen sin om å bli frisør – selv om hun hadde karakterene fra ungdomsskolen til å komme rett inn på Åssiden.

Dette er resultatet av «nærskoleprinsippet», og selv om det ikke er noen trøst for Martine, så er hun dessverre ikke alene. Mange elever får nemlig beskjed i disse dager om at veien til deres drøm skal forlenges fra mange av landets fylkesting.

Fritt skolevalg er bra fordi det gir elevene selv muligheten til å velge sitt eget utdanningsløp, og følge sine drømmer. Det er elevene selv, og ikke fylkestingspolitikerne som står nærmest til å fatte de valg som er best for seg selv.

En politikers jobb må være å legge forholdene til rette for at folk skal kunne oppnå sine drømmer, snarere enn å legge flest mulig hinder i veien.

På vegne av Fremskrittspartiets Ungdom, og elever som Martine, har jeg derfor følgende oppfordring til norsk venstreside: legg de ideologiske skylappene til side – og gi heller elever som Martine muligheten til å følge sine drømmer.

Les flere debattinnlegg her.