Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor

I mai 2015 besluttet Avinor å

fremskynde prosessen

rundt bygging av ny terminal i Tromsø. Etter planen skulle terminalprosjektet først starte i 2020/2021, men fordi behovet er stort og kapasiteten på eksisterende bygg lite tilfredsstillende, ønsket vi å komme i gang med prosessen så fort som mulig.

Den nye terminalen

blir en kombiterminal for innland og utland, og kostnaden er estimert til rundt 300 millioner kroner. Dette er en stort byggeprosjekt, et av de største i landsdelen de neste årene. I tillegg er det et komplekst bygg å oppføre.

Ambisjonen er å få gjennomført planleggingen i 2016 og 2017. Vi har hatt et ønske om å sette spaden i jorden høsten 2017, men hvis planleggingen og kontraheringsarbeidene viser seg å ta mer tid, så er likevel ambisjonen å få igangsatt byggingen den vinteren. I Ålesund ble nybygget ferdig i løpet av 12 måneder fra spaden ble satt i jorden, i Kristiansand brukte vi 15 måneder. Hvor lang byggetid som trengs i Tromsø er avhengig av hvilken løsning vi velger. Gjennom arbeidet i forprosjektet vil vi fastslå når en åpning av nytt bygg kan forventes. Avinor ønsker ikke å forsinke denne prosessen, og er selvsagt opptatt av å få bedre fasiliteter for både innlands- og utenlandspassasjerene i Tromsø.  Avslutningsvis ønsker vi å understreke at fremdriftsplanen for byggingen i Tromsø ikke har sammenheng med utbyggingene i Oslo og Bergen. I både Oslo og Bergen følger prosjektene fremdriftsplan og budsjett. Byggingen i Tromsø skal gjennomføres i tillegg til gigantprosjektene ved Gardermoen og Flesland, og fremdriftsplanen påvirkes ikke av disse. Avinor vil orientere om status i byggeprosjektet i Flyplassutvalget i slutten av september.

Den siste uken har det vært en del utspill fra lokalmiljøet om at Avinor utsetter byggeplanene på lufthavna. Det kjenner vi oss ikke igjen i. Avinor ønsker med dette å forklare hvordan prosessen til nå har forløpt seg, og vil pågå videre.

I mai 2015 besluttet Avinor å fremskynde prosessen rundt bygging av ny terminal i Tromsø. Etter planen skulle terminalprosjektet først starte i 2020/2021, men fordi behovet er stort og kapasiteten på eksisterende bygg lite tilfredsstillende, ønsket vi å komme i gang med prosessen så fort som mulig. Den nye terminalen blir en kombiterminal for innland og utland, og kostnaden er estimert til rundt 300 millioner kroner. Dette er en stort byggeprosjekt, et av de største i landsdelen de neste årene. I tillegg er det et komplekst bygg å oppføre.

Ambisjonen er å få gjennomført planleggingen i 2016 og 2017. Vi har hatt et ønske om å sette spaden i jorden høsten 2017, men hvis planleggingen og kontraheringsarbeidene viser seg å ta mer tid, så er likevel ambisjonen å få igangsatt byggingen den vinteren. I Ålesund ble nybygget ferdig i løpet av 12 måneder fra spaden ble satt i jorden, i Kristiansand brukte vi 15 måneder. Hvor lang byggetid som trengs i Tromsø er avhengig av hvilken løsning vi velger. Gjennom arbeidet i forprosjektet vil vi fastslå når en åpning av nytt bygg kan forventes. Avinor ønsker ikke å forsinke denne prosessen, og er selvsagt opptatt av å få bedre fasiliteter for både innlands- og utenlandspassasjerene i Tromsø.  Avslutningsvis ønsker vi å understreke at fremdriftsplanen for byggingen i Tromsø ikke har sammenheng med utbyggingene i Oslo og Bergen. I både Oslo og Bergen følger prosjektene fremdriftsplan og budsjett. Byggingen i Tromsø skal gjennomføres i tillegg til gigantprosjektene ved Gardermoen og Flesland, og fremdriftsplanen påvirkes ikke av disse. Avinor vil orientere om status i byggeprosjektet i Flyplassutvalget i slutten av september.