Det politiske flertallet i Tromsø vil innføre bompenger. Kommunens innbyggere er dermed i ferd med å få tidenes sjokkregning – og denne regningen kommer i tillegg til den massive økningen i eiendomsskatten som Ap allerede har sørget for sammen med sine kamerater i SV og Rødt.

Les mer: Her kan det komme 18 bomstasjoner (iTromsø pluss)

Innbyggerne skal visst bare punge ut. Det første Ap, SV og Rødt gjorde etter valget i fjor var nemlig å øke eiendomsskatten betydelig. Det røde flertallet så bort fra hvor dyrt det er å bo i Tromsø og at særlig mange unge sliter på boligmarkedet.

Nå vil de samme partiene pålegge tromsøværingene enda flere skatter og avgifter gjennom å innføre bompenger.

Og ordfører Kristin Røymo har til og med nesten hele kommunestyret med seg i det som visstnok skal bli et «bompengeforlik».

Jeg kan love at Frp ikke kommer til å være med i dette forliket. Vi er det eneste partiet som er helt imot bompenger i Tromsø.

Utredningen som viser ulike modeller for bompenger i Tromsø, ble nylig lagt fram. Denne utredningen ble bestilt av kommunestyret i mars i år. Kun Fremskrittspartiet stemte mot.

Les mer: Slik skal bompengeordningen i Tromsø fungere (iTromsø pluss)

Kommunestyrets flertall, med Ap, SV og Rødt i spissen, ønsker altså at kommunens innbyggere skal betale mer. Her tas ikke hensyn til småbarnsfamilier med dårlig økonomi, som kanskje er avhengig av bilen i hverdagen.

Her tas ikke hensyn til andre svake grupper og økonomisk vanskeligstilte. Man bare skrur opp skatte- og avgiftstrykket.

Det finnes visst ikke grenser for hvor mye dagens flertall i kommunestyret vil belaste kommunens innbyggere med stadig nye skatter og avgifter. La meg være tydelig på at Tromsø Frp ikke vil akseptere denne skatte- og avgiftskarusellen.

Ett av alternativene som er lagt fram i utredningen viser at det kan komme hele 18 bommer i Tromsø som årlig skal innkassere hele 350 millioner kroner. Innbyggerne skal betale. Det er ingen tvil om at dette kommer til å få svært store konsekvenser for mange tromsøværinger.

Det argumenteres med at vi trenger bompenger for å få finansiert veiutbygging. Men utredningen viser at kun 45 prosent av det som skal kreves inn i bompenger i Tromsø skal gå til veibygging!

Å finansiere veibygging er nemlig ikke alene formålet med bompenger. For mange av politikerne i Ap, SV og Rødt er det viktigste å begrense bilbruken. Kommunen vokser, men samtidig snakker disse partiene om en «nullvekst» av biler.

Det skal oppnås gjennom å tvinge folk til å parkere bilen gjennom dyre bompenger.

Les mer: Sandra Borch om bompenger til badeland: – Et vanvittig forslag

Blant annet sies det i utredningen at Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) skal bli et «mindre attraktivt mål for bilister». Folk kjører da ikke bil til sykehuset for moro skyld! Og hva med sentrum? Vil bompenger kunne gi ytterligere fart til sentrumsdøden?

Slike restriksjoner i transporten i kommunen ønsker ikke Frp å være med på. For hvilke alternativer har vi per i dag til å bruke bilen i Tromsø? Flertallet i kommunestyret glemmer at Tromsø er en stor distriktskommune der bilen for de fleste er det viktigste transportmiddelet.

Vi har verken tog, trikk eller bybane og er følgelig ekstra avhengige av bilen sammenlignet med større byer sørpå.

Det er også oppsiktsvekkende at de røde partiene kjører en prosess bak lukkede dører når det gjelder innføring av bompenger. Ap, SV og Rødt skulle gjøre kommunen så åpen, bare de kom til makta.

Da ordfører Kristin Røymo mandag skulle drøfte en av de beslutningene som vil få størst konsekvenser for innbyggerne denne perioden, skjedde det altså bak lukkede dører. Mot min stemme.

Fremskrittspartiet er bekymret for konsekvensene av å innføre bompenger i Tromsø. Vi kommer ikke til å være med på noe bompengeforlik, og vi vil stemme kraftig mot å innføre bompenger i Tromsø.