Dette tok UIT i 2011 ansvaret for, og startet et bachelorprogram i drama og teater. Teater for og med barn og unge er hovedfokus i studiet, og målet er å utdanne mennesker som kan arbeide med drama og teater både innenfor opplæringssystemet og i det frivillige kulturlivet.

Men nå har strategisk utdanningsutvalg foreslått at UIT skal legge ned 15 bachelorprogrammer. Ett av disse er i drama og teater. Hovedbegrunnelsen for forslaget er lave studenttall og dårlig rekruttering.

Det tar tid for en utdanning å finne sin form. En utdanning innen drama og teater i Nord-Norge må nødvendigvis favne bredt, den skal dekke skolens og kulturskolens behov, den skal være relevant for revy- og teaterlag og for det frie kulturlivet.

Det er en vanskelig øvelse, men tilbakemeldingene fra studentene er gode, både når det gjelder innhold og relevans. Og det tar tid for en utdanning å bli kjent, noe som kan være en av forklaringene på dårlig rekruttering.

Å legge ned det eneste studietilbudet som finnes på dette nivået nord for Trondheim er ikke å ta universitetets samfunnsmandat på alvor. Spesielt i en tid der det fra Stortingets talerstol 11. oktober var stor enighet om at de praktisk estetiske fagene i skolen skal styrkes og skolen generelt har blitt for teoritung.

Mange politikere løftet også fram dramafaget spesielt, og ønsket det inn som fag i skolen. Hvis dette slår til, kan det relativt fort bli et stort behov for kunstnerisk kompetent arbeidskraft i skolen. Og med en bachelorgrad i drama og teater i kombinasjon med praktisk pedagogisk utdanning, vil man være godt rustet for drama- og teaterundervisning på alle nivå i opplæringssystemet.

Vi vet fra store internasjonale undersøkelser som «The wow factor» (Bamford 2006) at god undervisning i estetiske fag styrker elevenes prestasjoner i basisfagene.

Drama- og teaterpedagogene har nettopp utgitt rapporten «Drama/teater i norsk grunnskole, muligheter og spillerom». I rapporten finnes flere henvisninger til solid forskning rundt drama og effekten på undervisning og skole.

At drama og teater gjør elevene mer motiverte, mer empatiske, tryggere og at de lærer mer, er ikke noe vi synes eller tror. Det er noe vi vet, i den grad man kan bruke det ordet når det gjelder forskning.

I en estetisert hverdag, der barn og unge til daglig må forholde seg til estetiske virkemidler i form av reklame, blogger og historier, samtidig som de i mindre grad enn noen gang ser opp fra skjermen og møter blikket til sine venner og familie, blir nettopp fag som drama og teater viktige for å bevare vår empati, mellommenneskelige forståelse og kultur.

Nord-Norge er kjent for sine vitale revy- og teaterlag, i tillegg til et stort antall aktive kulturskoler og kulturelle institusjoner. Den nordnorske fortellertradisjonen er ikke bare sterk, den har blitt både et varemerke og til dels en eksportartikkel. Samtidig lever vi i en tid der automasjon og roboter stadig tar flere jobber.

Det skrives daglig om entreprenørskap, kreativitet og innovasjon i alle landets aviser. Å bygge ned de humanistiske og kreative fagene synes i den sammenhengen kontraproduktivt. Vi trenger drama- og teaterutdanning i Nord- Norge!