Jo mer realitetene rundt den foreslåtte bompengeløsningen har kommet fram, dess mer ulogisk virker den for folk flest. Og jo flere spørsmål melder seg.

Kan det virkelig være nødvendig med så mange bompasseringer i en så vidt liten by som Tromsø? Hvorfor skal tromsøværinger betale bompenger mellom bydelene, når hele resten av landet kun har en bomring som begrenser ferdsel inn mot sentrum? Og er ikke dette i praksis bare for å finansiere en Kvaløy-forbindelse folk ikke engang stemte for ved valget for et år siden?

Bare for å flagge det med en gang: Jeg er tilhenger av bompenger for å finansiere veibygging. Jeg er også tilhenger av at man bruker bompenger som en regulerende faktor for å forhindre for mye biltrafikk og svevestøv i sentrum. Det er bare når iherdigheten begynner å ta overhånd at jeg føler man gjør seg en bomtur.

La oss sammenligne med hvordan dette gjøres i andre byer: Oslo, for eksempel, har en bomring på alle byens ytterkanter, for å begrense trafikken inn mot sentrum. Hadde man lagt opp til samme bomtetthet der som her, ville det vært bom også mellom Grünerløkka, Torshov, Carl Berner, Tøyen og alle de andre sentrale områdene.

Det er mulig det ikke sier deg så mye, men jeg kan i alle fall garantere at det ville ført til ramaskrik av nasjonale proporsjoner. Dette til tross for at de har et særdeles rikt mangfold av kollektive tilbud alle disse stedene, og aldri noensinne ville måttet vente mer enn 5 minutter på at en buss, T-bane eller trikk skulle komme.

En av journalistene i iTromsø kunne melde om 23 minutters venting på bussen i morges. Det har begynt å bli en standard. Man skulle tro vedkommende bodde på Blåmann, men dette gjaldt strekningen Bjerkaker – Sentrum.

Jeg vet det legges opp til bedre kollektivtilbud enn vi har i dag, slik at den problemstillingen i alle fall i teorien blir eliminert, men skjønner fortsatt ikke hvorfor folk i Tromsø skal rammes så enormt mye mer enn hele resten av landet.

Protestene vil komme når folk ser hva de må betale. En enkel regneøvelse viser at jeg selv nok må ut med rundt 30.000 kroner i året, uten at jeg føler at jeg bruker bilen så enormt mye. Det ville imidlertid blitt noen tusener billigere med Autopass-brikke, må jeg få legge til.

Jeg vil nok tåle denne kostnaden, og innføringen av bommene vil for min del passe beleilig, i og med at barnehagekjøringen er over innen den innføres. Jeg gråter med andre ord ikke for min syke mor. Tror imidlertid det er dem som kommer til å føle dette på kroppen.

Dem som blir hardest rammet er småbarnsforeldre som ikke kan klare seg uten bil – folk som akkurat har etablert seg og har store lån. I det som vel nå nærmer seg status som «Norges dyreste by» er det ganske tungt å få en slik utgift på toppen.

For tilreisende til byen, kan det også vise seg å bli en dyr affære. Om du kommer fra for eksempel Finnsnes for å handle på Jekta, vil det koste deg fem bompasseringer. Med mindre du av en eller annen mystisk grunn skulle ha skaffet deg Autopass-brikke (noe det aldri er behov for i Midt-Troms), blir det i så fall 5 x 30 kr – dvs. 150 kroner. Utenbysfolk kommer til å savne perioden da folk bare ropte «tjyvbone» etter dem.

Det eneste stedet jeg kjenner til hvor man har en bompengetetthet à la det man legger opp til i Tromsø, er Harstad. Foreløpig status er at flere butikker i sentrum har måttet stenge på grunn av nedgangen i besøket, og at bompengeutgiftene for menigmann nå viser seg å bli mye dyrere enn lovet. Det ryktes også om flere tilfeller hvor folk lager nye «veier», for å komme seg rundt.

Er vi klare for å adoptere Harstads løsning? Og hva er i så fall grunnen til at vi nå ser oss nødt til det? Svaret på det siste er Selnes-forbindelsen. Har de helt glemt at folk faktisk ikke stemte for denne løsningen under valget?