Jeg hadde flere fantastiske lærere da jeg tok min utdannelse på Tromsø Maskinistskole. Erlandsen spurte oss om det kunne være mulig å få noen dråper opp i en full bøtte med vann hvis vi trykket den litt sammen. Det var delte meninger i klassen om problemet.

Lærer Erlandsen sa at det ikke fantes problemer bare arbeidsoppgaver! Bare de som ikke så arbeidsoppgaven hadde et problem! Vi måtte lære å krisemaksimere hvis vi skulle få bedre øye på «problemet.» Altså hvis vi begynte å trykke bøtta sammen, trykk den helt sammen og plutselig var det bare en løsning i klassen i stedet for flere! Mannen gikk rundt blant sine elever og var levende opptatt å la oss se løsninger. Makan til blid fyr skal en lete lenge etter. Han hadde alltid skjorteermene oppbrettet klar for nye oppgaver.

Kvaløyforbindelsen er en typisk oppgave i hans ånd. Hvordan krisemaksimere den nye forbindelsen? Jo, det måtte jo være at bruene ble bygd ved siden av hverandre, eller oppå. Er det ikke det det knives om i dag? Hvordan er det med innsikten blant våre gode beslutningstakere? Altså er tunnelen gjennom Tromsøya stor nok, men når trafikken når fram til brua er det problemer? Hvorfor det? Jo veien er sperret av fem rundkjøringer! Fatter ingen at det å ta bort rundkjøringene gjør at det blir flyt igjen? Lag en trafikkmaskin i enden til en brøkdel av prisen for ny bru, kanskje mindre enn 10 prosent. Det er ikke for ingenting at det ikke er tillatt med rundkjøringer på Europaveier.

Da Bjarne G. Dreiv gjennomslag igjennom øya klarte ikke våre folkevalgte å finne ut hvor tunnelen kunne komme ut, mer enn 50 år senere. Det har de ikke klart enda. Han ville ut i Elvegata! Der ligger det en rundkjøring i dag! Ubrukt inni fjellet!

I Tromsdalen er det et trafikklys for gående ved enden av brua, som stopper trafikken så køa står helt bort til Grand Hotell. Hvor er vettet blitt av blant oss, alle gode nordlendinger? Da Sveinar Øvergård sto i skippergata og en kollega i Tromsdalen tømte de byen i to felt enveiskjøring. To mann! Han burde stå på sokkel sammen med Bru Kjeldsen og Bjarne. G i denne debatten om ny bru og tunnel. I Narvik bygger de ny bru over Rombakken for å minske veien med cirka åtte kilometer. Burde vi også gjøre det samme? Slik bruene ligger inne i Ramfjorden – tre stykker ved siden av hverandre. Alle tre bygd for å spare penger?

Vettet folkens, vettet!