I en global verden er det nemlig farlig å ta lojalitet som en selvfølge, enten man selger varer eller tjenester.

Det betyr at konkurransen kommer fra alle kanter når man skal hevde seg i et villnis av tilbud – og markedsføringen er så massiv at forbrukerne risikerer å miste oversikten. Vi ser også at brukerne tildeles flere «knagger» for sitt handlemønster, i den forstand at det skal handles for harde livet til både Halloween, Black Friday, julehøytiden og Valentine. Det stiller ekstra krav til attraktivitet.

Netthandelen har hatt en ekstrem økning de siste årene, i tråd med at større deler av befolkningen faktisk befinner seg i den digitale verden og har varene et tastetrykk unna. Dette representerer et åpenbart problem for handelsnæringen, men det er kanskje mer fornuftig å betrakte det som en utfordring og ta opp kampen om kundene lokalt. Med de virkemidlene man faktisk besitter.

De moderne kundene er nemlig veldig klare over hva de får for pengene sine, inkludert når varen er tilgjengelig og på hvilken måte de får varen. Funksjonalitet er nøkkelen på nettet, og her må lokale butikker være «på» og faktisk tilby det lille ekstra. Til og med digitalt.

I den grad man ikke har råd til å ha et omfangsrikt varelager lokalt, må man ha optimale muligheter til å levere varen raskt. Aller helst for samme pris, men vi tror kunder flest betaler ekstra hvis de oppdager merverdien ved å ha lokale kontaktpunkter og smilende lokale fjes å forholde seg til.

Servicen må være knallgod. Det holder ikke med passiv tilstedeværelse overfor den nye og kravstore kunden som shopper priser og kvalitet verden rundt. Kunnskap om produktet er i mange tilfeller det som skal til, men det kan også være gode og tillitsfulle relasjoner.