Hva er egentlig problemet? Tromsø har et småbyproblem med rushtid-køer. Køene oppstår der det er inn-/avkjøringer, kombinert med en rundkjøring. Hva vil det koste å erstatte rundkjøringene med flerplankryss på disse knutepunktene, og la trafikken gli fritt? Neppe milliarder!

Hva vil innbyggerne, og hva er byråkratenes motiver? Hvorfor skal bilistene blø for å finansiere utenlandske busselskap i kollektivtrafikk i Tromsø? Hvorfor skal bilistene finansiere egne anlegg for hobby-syklistene i Tromsø? Bare 45 prosent av nettoavgifter skal gå til veiformål for bedring av fremkommelighet i byen! En stor andel av avgiftene vil gå til finansiering av et nytt vei-byråkrati.

De reelle bilavgiftene viser det seg vanskelig å få på bordet i Norge. Ifølge rettledningen til selvangivelsen skal fordelen med en firmabil i familiestørrelse være ca 100.000 kroner per år.

Andelen offentlige avgifter på bil er større i Norge enn i noe annet land, både i antall avgifter og kronebeløp, i størrelsesorden 40.000. Statens skatt av oljeutvinningen i Nordsjøen er for sammenligningens skyld ca 77 prosent av bilavgiftene.

De 33.000 bilene i Tromsø bidrar med 1,3 milliarder (1.300.000.000) kroner til Staten per år, pluss noe tilsvarende for den resterende bil-/lastebil-parken. Tromsø kommune får nesten tilsvarende beløp i inntektsskatt av disse pengene. Bilverkstedindustrien er i tillegg en av byens største næringsveier.

Vi skal i praksis levere et tosifret antall milliarder til Staten, mot å få et par milliarder tilbake. Dette høres ut som en dårlig deal!

Prognosen, ifølge Nordlys, er at bilbruken kan øke med 12,8 prosent i løpet av de 12 neste årene. De ekstra bilene vil da bidra med 0.,6 milliarder ekstra avgiftskroner årlig. Er det urimelig å kreve at Tromsø får disse midlene tilbake fra staten? Midlene vil doble kommunens veibidrag.

Bør vi inngå en miljøavtale/bymiljøavtale med staten for å få noen lusne milliarder fordelt over de neste syv årene? Jeg mener nei. Konsekvensene av de medfølgende innskjerpingene i mobilitet, og rasering av vår livskvalitet blir for store. De politikerne som anbefaler oss dette må vi snarest sørge for å bli kvitt.

Husk den forrige store flausen fra lokalpolitikerne, innføring av parkeringkontoret. Resultatet var at Tromsø sentrum endret seg fra en livlig handelsby til et vanningshull for fylliker og byråkrater i løpet av mindre enn ti år. En konsekvensanalyse av det nye prosjektet etterlyses!