Da bompengesaken skulle behandles i kommunestyret onsdag, inntok flere demonstranter rådhuset.
            (Foto: Martin Lægland)

Da bompengesaken skulle behandles i kommunestyret onsdag, inntok flere demonstranter rådhuset.Foto: Martin Lægland

«Hvem snakker med hvem i den lille byen vår?»

Fra sidelinja

Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Endelig ser det ut til at bompengeknuten er løst. Nesten alle politikere i kommunestyret er blitt enige om pakken som skal innføres om noen år når en har forhandlet frem en avtale med staten og bygget et betydelig antall bomstasjoner.

80 prosent av stemmene som ble avgitt i forrige kommunevalg står nå bak avtalen.

Isolert sett er dette gode nyheter for byen. Man har lagt bak seg de gamle hevntankene som har preget tromsøpolitikken de siste tyve årene og begynt å sette byens beste først. Dette skal man ikke undervurdere, for det kommer Tromsø til å ha stor nytte av i fremtiden.

Størst ros må gå til partiet Høyre som virkelig har tatt skjeen i en annen hånd, men også de styrende partiene skal ha for måten man har snakket sammen på.

Der stopper det imidlertid. For det er sider ved dette bompengeforslaget som slett ikke er gått grundig nok etter i sømmene. Det tydeligste tegnet på det, er den lokale meningsmålinga avisa Nordlys har tatt initiativet til.

Der ser man at bare drøyt 20 prosent av befolkninga i Tromsø er tilhenger av disse bomstasjonene og hele ideen om å kreve inn seks- sju ganger dagens nivå i avgifter på transporten i bysentrum.

For Nordlys må dette være en av årets største skuffelser all den stund avisa har gjort seg selv til en ren talsmann for denne bompengeløsninga. Hadde man på noen måte greid å mane frem et slags flertall for bompenger i byen, ville avisen slått dette opp over fire sider i lørdagsutgaven. I stedet lekker man skuffelsen ut i en liten tospalter på onsdag.

Hvorfor avisen har latt seg inspirere til denne kampanjen sin er det ikke lett å mene noe om. Kanskje ser man for seg tyve år med rasende spaltekilometre og millioner av solgte aviser i det politiske rabalderet som vil følge av dette? En skal imidlertid ikke se helt bort fra at man faktisk mener noe med dette standpunktet sitt. Helt legalt.

Alvoret i dette er den store forskjellen på 80 prosent av stemmene til partiene bak forliket og bare drøyt 20 prosent av folket til å stille seg bak dette. Bare FRP står utenfor forliket, og håper selvsagt på en opptur her. Det vil de nok få, selv om deres forslag om økt bensinavgift neppe er et Columbi egg som vil løse noe som helst.

Annet enn at halve byen ville kjøpt elbil for å slippe en drøy femmer i økt bensinpris og veiene ville være like fulle av biler uansett. Særlig mellom Tromsø og Nordkjosbotn. Og da nevnes ikke brannfaren ved privat lagring av bensin og diesel i tusen garasjer rundt omkring.

Et annet fenomen er den nye takstøkninga på fergene som fylkestinget står bak. En økning på 60 prosent over natta på fergetrafikk er dramatisk. Ikke for turister som bare bruker ferga sporadisk. For øyfolket og andre som bruker ferga som en del av veien sin, stiller det seg nok noe annerledes.

Flere små samfunn sier de trues av nedleggelse på grunn av dette. Begrunnelsen fra politikerne er at folk må reise mer sammen. Da blir det billigere. Som om en ikke visste det fra før?

Utfordringen her er hvem man snakker med. I de forhandlingene som har foregått i Tromsø har man snakket både vel og lenge med hverandre. Hundre møter politiker til politiker. Nyttig nok. Men hva med dem det angår?

Folket som skal betale dette. Velgerne deres. Er de blitt hørt? Tror man i politikkens verden at når man bare er valgt så kan man gjøre hva man vil uten å snakke med det folket som har gitt stemmen til partiet? Tror man også at de som dukker opp på disse folkemøtene er representative for selve folket der ute?

Noen har bommet grovt i kommunikasjonen med velgerne her, for de er så massivt imot den bompengeløsninga som er valgt. Det er mulig at det vil bli som enkelte politikere trøster seg med. At det vil bli som med røykeloven, og at bompenger vil bli riktig så populært med tiden.

Problemet er at frem til en kanskje kommer dit, ligger det mange sure valgnederlag og venter på de mest ihuga talspersonene for dette forliket. En løsning som det ser ut til at veivesenet og staten har presset og lokket politikerne med på.

Min påstand er at politikerne i kommunen ikke har snakket med folket utafor om dette i det hele tatt. De har ikke vært ute på veien og satt seg inn i hvordan det vil bli for dem som virkelig er avhengige av bilen sin. De har først og fremst snakket med hverandre og med veivesenet.

I fylkeskommunen har man ikke tatt seg bryet med å snakke med øyboerne eller den gjengen som sogner til Lyngenferga, men stirret seg blind på inntekten fra fergetrafikken og fullstendig glemt at dette er en del av riksveien.

De politikerne som holder på med disse tingene hos oss representerer slett ikke noen politikerelite som det er så populært å snakke om for tiden. Vi trenger ingen Donald Trump for å sette støkk i dem. Bare litt sunt folkevett.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: