Man tillater i denne saka at kommunal grunn utafor planområdet skal regnes inn som uteoppholdsareal. Det betyr at kommunen aldri vil kunne omregulere denne eiendommen til annet formål enn i dag, dersom det skulle være behov for det en gang i framtida. Uten å ta for hardt i vil formannskapet at det skal tillates om lag 20 flere boliger i Forsøket enn disponibelt uteareal tillater. Med gjennomsnittlig areal på 60 kvadratmeter på disse boenhetene, og med 45000 kroner per kvadratmeter i byggekostnad (54 mill kr), gir dagens markedspris på cirka 70.000 per kvadratmeter (84 mill kr), en fortjeneste på om lag 30 millioner kroner. Om det endelige beløpet blir mindre eller større enn dette er uvesentlig, men dette illustrerer at det er svært store økonomiske konsekvenser når reguleringsplaner vedtas. At utbygger skal bekoste oppgradering av den eksisterende lekeplassen er en bagatellkostnad i forhold til potensiell ekstrafortjeneste.

LES OGSÅ: Her vil de bygge 53 nye boliger

Formannskapet valgte 7. mars, mot Rødts stemme, å legge reguleringsplanen for «Forsøket» boligprosjekt ut til offentlig ettersyn i 6 uker. Hovedtrekkene i planforslaget er at det sør for Søren Zakariassens gate og øst for Erik Vangbergs gate i nordbyen i Tromsø skal bygges 53 boenheter kombinert med næringsareal. Bygningen langs SZ-gate skal påbygges 2 etasjer boliger utformet som en silo, mens bygningsmassen langs EV-gate skal saneres. Her skal det bygges boligblokk hvor en del av den er 7 etasjer. Garasjeanlegg skal være under bakken. Ifølge saksdokumentet krever plan- og bygningsloven et uteoppholdsareal på 1500 kvadratmeter når det skal bygges 53 boenheter. Planområdet har bare 587 kvadratmeter uteareal. Eiendommen Forsøket 12, som er regulert til næring, men som også har 6 boenheter, burde også vært med i denne nye reguleringa slik at det ble en helhetlig plan for området mellom veien Forsøket, Søren Zakariassens gate og Erik Vangbergs gate.

Som planmyndighet har kommunen (administrasjonen, formannskapet, byutviklingskomiteen, kommunestyret) ansvar for å ta et helhetlig hensyn. Forslagsstiller til planen har legitime rettigheter, nåværende naboer likeså, de fremtidige beboerne har krav på godt og forsvarlig bomiljø, fellesskapet har krav på en forsvarlig, fremtidsretta og miljøvennlig byutvikling.

LES OGSÅ: Det foreslåtte boligprosjektet «Forsøket» blir nå sendt ut på offentlig hørinG

Boligbygging er også en stor næringsvirksomhet i Tromsø. Fortjenestemarginene avhenger av mange faktorer som tomtepris, prosjekteringskostnader, byggekostnader, finansiering, utnyttingsgrad av byggetomt, markedspris for boenhetene som bygges. Lovverket skal legge grunnlaget for en slik likebehandling. Sjølsagt er det rom for politiske vurderinger og skjønn, men vi kan ikke behandle saker etter eget forgodtbefinnende. Likebehandlingsprinsippet både i den administrative og politiske behandlinga av saker er svært viktig. Skal behandlinga av reguleringsplanforslaget «Forsøket» være en mal for den fremtidige boligutbygginga i sentrum og sentrumsnære områder? Vil andre utbyggere og nabolag kunne forvente samme behandling?

Nå er ikke formannskapets vedtak om at planen legges ut til offentlig ettersyn bindende for den senere administrative og politiske sluttbehandlinga. Det kan komme fram ny informasjon eller bli reist problemstillinger som ikke er belyst til nå. Verken naboer eller offentlige høringsmyndgheter har uttalt seg om prosjektet slik det nå foreligger.