Widerøe vil komme til å angre på at de en gang ga ham sparken. Ola Giæver har nemlig med ukuelige pågangsmot og stahet som virkelig er Jan Henry «no fish»-Olsen verdig vist at det er mulig å få et flyselskap opp på beina selv i 2017.

De fleste ville gitt opp for lenge siden, men Ola er som kjent ustoppelig. Da FlyViking i oktober tapte anbudskonkurransen for alle de 13 utlyste ruteflystrekningene i Nord-Norge, bestemte han seg bare for å satse på det kommersielle markedet i stedet. Den nødvendige AOC-lisensen, som ga tillatelse til å operere som kommersielt selskap, kom på plass i februar, og mandag 27. mars var Tromsøs første flyeventyr offisielt i gang.

I anbudsavslaget fra departementet sto det: «Tilbudet fra FlyViking AS, som la inn bud på ruteområde 1 og 2, samt på ruteområde 6 – 8, er avvist. Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet.»

Ola Giæver parerte da med: «Den manglende dokumentasjon vil være i orden i løpet av kort tid. Her kunne den norske staten gitt oss 30 dager til og spart 100 millioner. Det bør samferdselsministeren tenke over».

At han så kort tid etter har tre lokale flyruter oppe og stå, sier sitt, og er grunnen til at man bør ta et ekstra løft på hatten neste gang man passerer ham. Å få etablert FlyViking er nemlig en historisk bragd, og er vi heldige, blir dette starten på et spennende, nytt kapittel i luftfartshistorien.

For passasjerene betyr det også billigere flyruter. Som da SAS mistet monopolet, vil det også bli markant rimeligere når Widerøe plutselig må kikke seg over skuldra. Allerede har prisene gått dramatisk ned på de tre rutene FlyViking flyr fra Tromsø–Hammerfest, Svolvær og Bodø. Når Ola utvider fra fire til nitten fly, vil Widerøe også på andre ruter få konkurranse.

Med priser på rundt 6.500 kroner for billigste tur/retur-billett på ruter som Kirkenes og Vadsø, vil jeg tro at de reisende har hyggeligere dager i vente med en gang FlyViking begynner å fly dit. Monopol er aldri heldig i en bransje, og når det blir billigere å fly til New York enn fullflex til Kirkenes, sier det en hel del. Da SAS i sin tid var enerådende på rutene til Oslo, var også prisene uhorvelig mye dyrere enn de er i dag. Og når man legger til prisstigningen siden 80-tallet, blir summene nærmest absurde. Som forbruker er dette kjærkomment, og litt av en milepæl. Monopolet har tross alt eksistert helt siden 60-tallet.

Håper derfor Giæver klarte å nyte jomfruturen til fulle, der han satt som førstepilot på reisen til Hammerfest. Det har vært mange forsøk på å stikke kjepper i hjulene hans, ikke bare det nevnte avslaget og innskjerpede krav fra Luftfartsverket. I høst opplevde han attpåtil at Konkurransetilsynet hadde razzia på selskapets kontorer i Lyngen. De fant for øvrig ingenting kritikkverdig.

På plussiden får det nevnes at den fargerike lyngseidingen har blitt TV-stjerne, etter den enorme suksessen NRK Troms hadde med «På egne vinger». Med 551.000 seere ble den en av de største suksessene NRK lokalt har hatt. La oss håpe at Giævers flyselskap også blir en av de største suksessene Nord-Norge har hatt.