Et populært argument er at vegetasjonen tar skade ved kjøring på snødekt mark. Det er bevist gang på gang at dette er et argument som ikke holder vann. Scootersporene forsvinner i løpet av maimåneden og ingen vet hvor eller hva som har kjørt over snøen.

Vegetasjonen tar derimot mye skade av for eksempel mountainbiking som er fullt lovlig i norsk utmark. Her er det ingen som bryr seg, og det er bare bra. La sykkelfolket ha sin hobby. Neste gang du er på fjellet får du se godt rundt deg – det er mer enn nok plass for oss alle!

Lydforurensning er et annet populært, men heller dårlig argument. Ja, en snøscooter bråker litt når den passerer forbi, men er det egentlig så ille? En familie rundt et bål, et forbipasserende hundespann; de bråker alle like mye som en snøscooter. Fordelen med scooteren er at den kjører fort forbi, slik at man hører støyen bare noen få minutter. Det kan sammenlignes med et fly som flyr over – få som bryr seg om de.

Støyargumentet holder heller ikke vann, når politi og SNO mener det er greit å jakte på scooterfolket med helikoptre. Jeg har ennå til gode å oppleve et helikopter som ikke overdøver enhver aktivitet i umiddelbar nærhet.

At dyrene blir skremt på grunn av motorstøy er også et argument man ofte hører. Min erfaring er at de fleste dyrene står og ser på deg når du passerer med scooter eller ATV. Så lenge dyrene ikke føler seg truet av kjøretøyet som kjører forbi er alt i skjønneste orden. Faktisk oppleves det som at dyrene ser på deg som en kuriositet. En skigåer som ikke forsvinner fort nok forårsaker minst like mye stress for et dyr som en forbipasserende snøscooter.

I tillegg har teknologien utviklet seg, og scooterprodusentene har kommet med moderne motorer med mye lavere støynivå enn for 10–20 år siden. En 4-takt snøscooter bråker ikke mer enn en vanlig moderne bil.

I Nordlys 10. april kommenterer operasjonsleder i Finnmark politidistrikt at “det er klart vi må overvåke snøskuterne. Ulovlig snøskuterkjøring er et stort problem. Kjøring på fjellsiden kan være livsfarlig og utløse snøskred”

Denne grafen fra varsom.no viser oss at det kanskje ikke er fullt så ille som de vil ha det til. Det er veldig mye større risiko å havne i et skred som skigåer enn med en snøscooter …

Ja, det å kjøre snøscooter i bratte bakker og snøskavler er farlig, det vet alle som kjører scooter. Derfor prøver de ansvarlige av oss å unngå dem. Det er like farlig å kjøre ned med ski eller snøbrett på de samme stedene, men det er det ingen som bryr seg om.

Burde vi ha et forbud mot skigåing i Norge? Det viser seg jo å være ekstremt farlig! Man leser stadig vekk at folk blir savnet på fjellet. Det er sjeldent folk på motoriserte kjøretøy som ikke kommer seg hjem fra fjellet. Det er derimot ofte skigåere som ikke kjenner sine egne begrensninger. Disse blir hentet ned av Røde Kors med helikopter eller snøscooter. Igjen er det få som mener at det er noe galt med dette.

Mens disse stakkars skigåerne får all hjelp de trenger å komme seg ned fra fjellet, uansett om det er på grunn av at de ble for sliten eller havnet i et snøras, blir scooterkjørere straffet for å lage noen spor i snøen: 14.000,- i bot, takk. Man behøver heller ikke bli tatt mens man kjører på en fjellside for å få slike bøter. Bare noen titalls meter utenfor en merket løype på flatmark er nok.

Liberalistene er det eneste partiet som ønsker å fjerne motorferdselsloven slik at folk får mer frihet under ansvar. Jeg tviler sterkt på at scooterfolket umiddelbart vil begynne å kjøre opp i skredutsatte skråninger, med mindre de har et ønske om å dø.

En av de mest frihetsberøvende ansvarsoppgavene staten og politiet har påtatt seg er å beskytte deg mot deg selv. Med fem millioner innbyggere å passe på krever dette ressurser på bekostning av andre ting som burde ha større prioritet, som å beskytte deg mot andre.

Liberalistenes slagord er “ditt liv, ditt valg”, og det betyr ingen kompromisser.