De første aner av jazz i Nord-Norge dukket opp for første gang i Tromsø i forbindelse med et kurs i jazzdans og tickle toe (stepping) i 1919, dette iflg. Jan Ditlev Hansen i boka om nordnorsk jazz. Om to år – i 2019 – kan jazzen i Nord-Norge feire 100-årsjubileum og Nordnorsk Jazzforum 50-årsjubileum.

Siden etableringen av NNJF har titusenvis av publikummere, hvert år, i hele landsdelen fått levende jazz spilt av nordnorske, nasjonale og internasjonale jazzmusikere på klubber, festivaler og kulturhus. Det nordnorske kulturlivet er blitt rikere. I et spredt bosatt Nord-Norge har det vært viktig for oss at også publikum utenfor Tromsø og Bodø skulle få høre jazz.

Tilskudd til og etablering av jazzklubber, støtte til Stubøprisen (Nord-Norges eneste jazzutmerkelse) og organisering av det nordnorske jazzmøtet annethvert år er noe av det vi har gjort. Og på slutten av 1990 tallet tok vi initiativ til etablering av Nordnorsk Jazzsenter som er produksjonsenheten for jazz i nord.

Med en lang rekke flotte produksjoner, med hovedscene i Bodø og fylkesscener i Vadsø og Tromsø tilfører de arrangører og publikum i nord – mange og unike opplevelser.

Fire prosjekter NNJF har jobbet med de siste tiårene må nevnes spesielt: Nordnorsk storband, CD-utgivelsene Distant Reports og Distant Reports no. 2 samt den store jazzboka Nordlands trompet.

Helt siden starten av NNJF har Nordnorsk storband fungert som et viktig møtested for nordnorske musikere, både profesjonelle, semiprofesjonelle og unge lovende musikere. Det har i over 40 år vært arrangert samlinger og konserter.

De første årene foregikk dette fast under Festspillene i Nord-Norge, etter hvert rundt på flere av landsdelens jazzfestivaler. Det har vært arrangert en rekke flotte samlinger med innleide solister og dirigenter på internasjonalt nivå.

På slutten av 90 tallet blei et omfattende arbeid satt i gang i regi av NNJF der Marit Sandvik og Øystein Norvoll jobbet fram et representativt utvalg av jazz med musikk og musikere fra de tre nordnorske fylkene. Mange av musikerne presentert på Distant reports hadde ikke vært utgitt på fonogram tidligere. Samtidig satte de i gang jakten på bildemateriale til CD-en, som skulle danne grunnlaget for et fremtidig bildearkiv for å dokumentere både musikere og jazzmiljøet i landsdelen.

CD-en kom ut i 2001 og ble svært godt mottatt både i norsk presse og anerkjente internasjonale jazzmedier. Engelske Jazz Journal International skrev blant annet: «Whatever they have in the water up there, I wish they´d bottle it and send down here.» Denne og flere lignende anmeldelser viste at det vi prøvde å dokumentere stemte: Jazzen i landsdelen holdt et høyt nivå!

Distant Reports no. 2 ble utgitt i 2014, og ble en samling av for det meste tidligere ikke utgitte opptak med nordnorsk jazz fra blant annet NRKs arkiver. Øystein Norvoll var redaktør også for denne doble CD-en, som besto av totalt 26 låter og 120 minutter med nordnorsk jazz fra 1960-tallet fram til utgivelse.

Den store jazzboka Nordlands trompet, sax, piano, gitar, bass, trommer og vokal – nordnorsk jazz gjennom 90 år ble utgitt i 2009 av Nordnorsk Jazzforum. Forfatteren av boka er den kjente NRK-journalisten, forfatteren og jazzelskeren Jan Ditlev Hansen. Dette er blitt en vakker murstein av en bok med unikt bildemateriale og en mektig dokumentasjon av nordnorsk jazz- og kulturhistorie – 352 sider i stort format med presentasjon av musikere, klubber, festivaler, publikum, musikken og historier fra nesten hver eneste by og bygd der jazz har blitt spilt.

NNJF ble i telefonmøte tirsdag 16. mai fortalt av vi skulle «nulles» ut av den nordnorske kulturavtalen grunnet: nedskjæringer i fylkeskommunale budsjetter, lavt medlemstall og liten aktivitet. Senere samme dag ble også Nordnorsk Viseforum orientert om det samme.

Til det første (nedskjæringer): Vi er klar over at statlige overføringer til fylkeskommunene er blitt noe redusert men fremdeles forvaltes milliarder.

Til det andre (lavt medlemstall): Vi har 78 medlemmer som er medlemmer via sitt medlemskap i Norsk Jazzforum. Halvparten av dette er festivaler, klubber og storband, halvparten er musikere. Hver enkelt festival, klubb og storband er registrert i NNJF som ett medlem, men representerer langt flere styremedlemmer/medlemmer/frivillige/utøvere. Fratas NNJF tilskuddet bidrar det neppe til medlemsøkning.

Til det tredje (liten aktivitet): Når det gjelder aktiviteter i størrelsesorden en ny stor jazzbok eller en ny CD-samling med nordnorsk jazz, kan vi ikke levere noe sånt hvert år. Dette har dels sammenheng med at fylkeskommunene/den nordnorske kulturavtalen i 2014 reduserte tilskuddet til NNJF med nesten 100.000 kroner, dels at det å gi ut bok eller CD for en liten organisasjon krever arbeid over tid og «penger på bok» og dels at vi nå har rettet fokus mot en stor markering av «nordnorsk jazz i 50 år» i 2019.

Vi har redusert styrehonorarer til egen organisasjon, vi har kuttet egne reiser og vi har satt penger på bok slik at vi kan gjennomføre det store jazzjubileet i 2019 – et samarbeidsprosjekt samme med NNJS og Festspillene. Det at vi setter av penger til fremtidig bruk er noe den nordnorske kulturavtalen er informert om og har akseptert. Det er trist å se at vi straffes for noe vi mener er god planlegging og økonomistyring.

Å opprettholde tilskuddet til NNJF på dagens nivå, 151 000 kroner, er et minimum av hva vi forventer av de tre nordnorske fylkeskommunene og den nordnorske kulturavtale. Vi ber de nordnorske fylkeskommunene øke den nordnorske kulturavtalen med skarve 1 prosent, eventuelt plasserer oss i en egen budsjettpost.

Vi ønsker at lyden av nordnorske viser og nordnorsk jazz skal høres. Med 1 prosents økning eller 320.000 kroner kan dere sikre fortsatt drift både av Nordnorsk Jazzforum og Nordnorsk Viseforum.