iBevegelse

Følg disse 6 tipsene - så får du en smidigere start etter ferien

«Hverdagen er her, er du klar?»

TRENING: At trening som medisin kommer såpass høyt opp på listen overrasker Hilde Anita Sandvoll, direktør for Stamina i Nord-Norge.Foto: Ronald Johansen / iTromsø

meninger

For de fleste er sommerferien over. Dagene som var fylt med fritid, lite rutiner og lange, deilige sommernetter, byttes nå ut med den gode gamle hverdagen.

Nå handler det om å sette nye mål og lage en fartsretning som skal gi deg mening både på jobb og privat. Er du klar til å ta tak hverdagen igjen?

Fra ord til handling!

Jeg er enig med dem som hevder at det kan være utfordrende å legge fra seg ferielivsstilen; det gjelder søvn, fysisk aktivitet, kosthold og rutiner. Derfor er det å mentalt innstille seg på at ferien er over og hverdagen er tilbake, vel så viktig som å tenke på alle de praktiske tingene.

Hva skal til for at høsten blir slik du ønsker? Min anbefaling er at du setter deg noen mål, lager en plan med en struktur som passer din hverdag og livet ditt. La målene være så konkrete som mulig, positive, realistiske og målbare.

Min anbefaling er å la hverdagen være med å skape en forskjell.

Tilbake i hverdagsrytmen

Jo da, de flest er både uthvilte, friske og raske etter ferien, men blir likevel litt overveldet av alt som skal i gang igjen. På jobb er det er mange som opplever at det er tungt å komme inn i arbeidsoppgavene og rutinene igjen.

Min anbefaling er å bli à jour så kjapt som mulig. Finn ut hva som har skjedd på jobben mens du var på ferie. Sett deg selv i førersetet og innstill deg på å komme deg igjennom e-poster og bli oppdatert så kjapt som mulig. Lag deg en ukeplan på hva som skal gjøres og sett i gang.

Har du hatt en timeout fra fysisk aktivitet i ferien, så ta grep og kom i gang igjen. Mange opplever at hverdagene fort blir så hektisk at man ikke «får tid» til å trene.

Nettopp derfor bør du sette av tid til fysisk aktivitet. Det er med på å gi deg overskudd, slik at du har mer å gi både hjemme og på jobben. Sett av et par ganger i uka og jeg garanterer at du vil merke en positiv endring på energinivået ditt.

Tips for en god start

For å komme inn i en god rytme igjen, innebærer dette å ta noen gode grep. Her er noen tips for en mykere overgang:

1. Sett deg mål for hvordan du vil at din hverdag skal være.

2. Finn tilbake til døgnrytmen. Legg deg til normal tid, slik at du er uthvilt når du skal stå opp.

3. Gi det lille ekstra den første tiden på jobb, slik at du blir oppdatert på hva som har skjedd i løpet av ferien.

4. Sett av tid til å komme deg gjennom innboksen og alle e-postene.

5. Det tar tid å komme inn i god flyt igjen, så hold fokus selv om det kan føles krevende.

6. Kom i gang med fysisk aktivitet og trening, og ikke minst med hverdagsaktivitet.

La hverdagen være med å skape en forskjell. Jeg er klar og har satt mine mål, og gleder meg til å lage en spennende høst!