Kommunestyret har vedtatt de overordnede rammene for nullvekst i personbiltrafikk! Vedtaket er en forutsetning for forhandlinger med staten om en byvekstavtale som vil utløse store statlige bidrag for å løse samferdselsproblemene vi har. Jeg er stolt over at Miljøpartiet De Grønne er en av forslagsstillere!

Tiltakslisten er etter Miljøpartiet De Grønnes mening veldig langt unna potensialet den kunne ha. Den er ikke visjonær nok, ikke modig nok, men er en dokumentasjon på at kommunen har tenkt gjennom måloppnåelsen og sannsynliggjør den. Tiltakene er ikke spikret ennå, og MDG kommer til å jobbe beinhardt for å øke ambisjonsnivået! Tromsø kan bedre!

Så hvorfor er MDG med på det? Fordi vi ønsker å ta et felles ansvar for å komme videre i prosessen mot forhandlingsposisjon med staten. Vår stemme var ikke avgjørende for å få vedtaket gjennom, men et bredere flertall øker Tromsøs sjanse for en byvekstavtale i konkurranse med andre byer.

Vår holdning er: La oss komme i gang! Finne noen få ting vi kan enes om, komme i forhandlingsposisjon og ta diskusjonene etter at vi har staten på vår side!

Det Høyre har gjort i denne saken åpner for et livlig omkampscenario som Tromsø er kjent for.

Vi har syslet bort nok med tid. To år av valgperioden har gått uten at det ble gjort mye mer for miljøet enn å fikle litt her og der. Problemene øker på alle fronter, man diskuterer og forhandler, kniper om ting som nesten ikke monner, og når vi har mulighet til et stort skritt videre, så klarer vi ikke å bli enig.

At Høyre trakk seg dagen før kommunestyremøte fra forhandlingene om et fellesforslag, var en bommert. Ja, de har lovet sine velgere å jobbe for en Håkøyforbindelse. MDG har lovet å stå på for miljøet. Men hvis vi må inngå en kompromiss for å kunne komme i posisjon til å kunne påvirke, så er vi forpliktet til å gjøre det.Deretter kan vi igjen forhandle om våre egne saker og tiltakene. Det hjelper ikke å diskutere fram og tilbake uten at vi har penger!

Høyre har forsøkt å presse Håkøyforbindelsen inn i en fremtidig byvekstavtale. Den er dyrere, kommer til å øke dagpendlertrafikk, bidrar ikke til nullvekst, løser ikke de trafikale utfordringene på Kvaløysletta og fører i tillegg til uønsket byspredning.

Da burde man heller ha foreslått å fjerne hele Kvaløyforbindelsen fra tiltaksliste og satset på å få den gjennom via NTP, istedenfor å sette Byvekstavtalen på spill.

Vi politikere forvalter byens fremtid og da må vi ha mot og vilje til å se hva fremtiden har å by på. Det finnes nok byer i verden som kan vise oss veien – hvis vi ikke finner den selv.