Forutsetningen er at de spiller kortene sine rett.

Neste uke tas regjeringsforhandlingene opp igjen, og utfallet vil etter alle solemerker bli en ny blågrønn regjering. Venstre er tatt inn i varmen, etter å ha vært notorisk kranglefant på utsiden – den kanskje sterkeste kritikeren av Frp, som de nå skal i regjering med.

Mange stiller seg spørsmålet om hvordan noen som gjensidig har uttalt seg så nedsettende om den andre plutselig skal kunne samarbeide, men politikk er som alle vet en sport som involverer svelging av kameler.

Astrid Meland i VG sammenligner prosessen med det å flytte inn i kollektiv sammen. Hun mener samarbeidet vil skje fordi de ikke har noen andre å «bo sammen med».

Venstre har skjønt at Ap ikke er noen å støtte seg på, og da vil de oppleve forvitring hvis de ikke får være med og ta beslutninger. Foruten flyseteavgiften og Lo-Ve-Se-beslutningen, har ikke Venstre vært spesielt synlig på vippen.

Høyre ønsker seg nok Venstre inn som motvekt til Frps iherdige forsøk på å dra regjeringen ytterligere til høyre, så der er også motivasjonen til stede. I tillegg har de to jo erfaring med å regjere sammen. «Frp og Venstre har det ikke. Men det skal sies, de siste fire årene har det vært mye botrening», skriver Meland i en kommentar 4. januar.

Selv om de tre ikke har kommet til noe forlik ennå, er spekulasjonene om ministerpostene allerede i gang. Venstre vil kunne få tre eller fire statsråder, og en av dem vil være Trine Skei Grande.

Hun er av mange spådd å bli den nye kunnskapsministeren, en rolle hun i intervjuer har sagt at hun er interessert i. Ifølge Aftenposten er også kulturministerposten en man vurderer å la henne bekle.

Selv om skolepolitikk er svært viktig for Venstre, er det ikke så skrikende store forskjeller mellom politikken Høyre fører på det området, og den Skei Grande står for. Behovet for å overta roret fra Torbjørn Røe Isaksen, er derfor ikke så prangende.

Når det gjelder kultur- og mediepolitikk har derimot Venstre og KrF oftere stått for en annen linje enn regjeringens, så hvis de vil bli mer synlige, er nok dette departementet langt viktigere.

Der hvor Venstre og Frp står lengst unna hverandre, er i saker som omhandler innvandring og miljø. At det kommer til å bli en hestehandel på disse områdene, er helt sikkert. Mest sannsynlige utfall er at Venstre nok må fire på sine innvandringssynspunkter, hvis de skal få mer igjen på miljø.

At integreringsministeren blir fra Frp er garantert, men at Venstre kan få miljøvernministeren, er ikke så usannsynlig. Ingebjørg Sofie Larsen i Minervanett nevnte problemet i sin kommentar «Slik kan Venstre lykkes i regjeringsforhandlingene» 5. januar:

«Utfordringen ved at innvandring og miljø vil dominere forhandlingene, er likevel at disse sakene lett ender med symboltunge enkeltsaker, i stedet for effektiv politikk».

«Grønne skatter» som kompenseres med å minske det generelle skattetrykket, for eksempel ved å senke inntektsskatten, er Larsens anbefaling. På den måten mener hun at Skei Grande vil kunne påvirke norsk politikk langt mer enn det kan forventes av et parti som er så vidt over sperregrensen.

Samtidig må det skytes inn at Venstre i praktisk politikk ikke er så himmelvidt unna Frp når det gjelder innvandringspolitikk, til tross for at partienes retorikk er svært forskjellig. Venstre var blant annet med på det innstrammende asylforliket i 2015, etter lenge å ha kritisert Arbeiderpartiets «inhumane» asyl- og flyktningepolitikk.

I sosiale medier har politiske kommentatorer gapskrattet over tanken om et Venstre/Frp-samarbeid, men som Meland påpeker, er det foruten miljø og innvandring en rekke områder hvor meningene er sammenfallende.

«Mindre skatt, mindre stat, kommunereform, avbyråkratisering, næringsliv, arbeidsliv. Venstre er til og med de eneste som vil ha egenandel ved sykmelding», skriver Meland. I tillegg har de begge uttrykt en bekymring for veksten i offentlige sektor under Erna.

Jeg er ikke så sikker på at samarbeidet mellom de tre blir den katastrofen mange spår, men la oss nå først se om de kommer seg over første hinder – å danne regjering.