Kjære Egon Holstad,

Først vil jeg takke deg for at du tok deg tid til å svare meg. Så må jeg nok skuffe deg hva angår min plassering «i de indre gemakker av verdens største kristne kirke». Jeg regner meg riktignok som katolikk, men plasserer meg selv noenlunde i periferien av Den katolske kirke i Norge. Når det gjelder rekorder i anakronismer, vet jeg ikke helt hva du mener med det. Men greit nok.

At du mener at katolikker skal «være svært forsiktig når det gjelder omgangen med begreper som misbruk og makt» tar jeg selvsagt til etterretning. Jeg antar at du sikter til forbrytelser begått av noen katolske prester. Ærlig talt Egon, hvis du mener at jeg har ansvar for disses adferd fordi jeg er katolikk, kan du i samme slengen anklage meg for hva portugiserne har gjort av ugjerninger i Afrika, India og Sør-Amerika.

Jeg forsøkte kun å fortelle deg at det faktisk er slik, at i motsetning til hva du tror, er ikke homofili noe som er særlig sentralt i Den katolske kirkes lære. Jeg har en liten bok på noen få sider skrevet av en fransk teolog som forsøker å oppsummere det som er vesentlig i den katolske troen, og tro det eller ei: det står ingenting om homofili der! Ikke ett ord. Derfor skrev jeg at det er ikke er så vesentlig som du tror.

Hva angår fordommer, tror jeg at de verste fordommene er de som holdes skjult. De fins i raffinerte former og florerer rundt omkring. Jeg vet ikke hva slags kjennskap du har til den katolske kirke, men jeg tør påstå at med alle sine skavanker og svakheter er Kirken mye mer åpen enn du antar. Jeg vet om homofile som er aktive i kirken og finner seg godt til rette der. Men det kan godt være at du kjenner til tilfeller hvor homofile er blitt mobbet eller utsatt for trakassering. I så fall bør du ikke nøle å skrive om det i avisen.

Jeg skrev at du tilegner katolske biskoper mer innflytelse enn det de faktisk har. Det er helt opplagt at de forsvarer kirkens offisielle syn på en rekke ting, herunder seksualetikk og moral. De fleste katolikker følger ikke slavisk hva biskopene sier. Et godt bevis for det, er at i mange undersøkelser blant medlemmer av kristne samfunn i USA (som jo er verdens fjerde største «katolske land») er katolikkene de mest liberale når det gjelder f.eks. ekteskap mellom homofile.

I motsetning til hva du tror kan katolikker argumentere mot en del problematiske formuleringer i kirkens lære. Jeg mener at forbudet mot ordinasjon av kvinner, og en rekke punkter i kirkens lære om seksualmoral – herunder stigmatisering av homofile – er feil. Som jeg skrev i mitt innlegg er jeg ikke enig med biskop Berislav i ett og alt.

Hadde han spurt meg, ville jeg rådet han til å formulere seg noe annerledes. Så vidt jeg forstår hans brev, er han primært bekymret for statens altomfattende inngripen i samfunnslivet, og for at statens makt blir brukt urettmessig i skoleverket. Disse er legitime synspunkter.

Du er privilegert som får betalt for å utbasunere dine meninger i avisen. Du innehar som sådan en maktposisjon. Å føre en saklig samtale med andre, krever en viss selvinnsikt og evne til å lytte. Jeg har lagt merke til at du bruker et språk som bidrar til å stenge ut enhver form for kritisk tilnærming til det du skriver.

Du liker ikke at folk avslører dine egne fordommer og manglende kunnskaper. Det er menneskelig. Men formen du anvender bidrar neppe til et mer åpen og opplyst offentlig samtale, noe som innebærer utveksling av meninger og opplysninger, forhåpentlig i dannede former.