Det er meget prisverdig at Nito i dag inviterer til konferanse i Tromsø om fremtidens godstransport i nord. Det fremgår av programet at man også skal vie oppmerksomhet til spørsmålet om Nord-Norgebanen.

Det er ikke en dag for tidlig at også ingeniør- og teknologibransjen pusser støvet av denne problematikken. I over 50 år har man greid å holde nede alle tanker om jernbane nord for Fauske/Bodø og dermed overlatt godstransporten her nord til ressurskrevende vogntogtrafikk. I tillegg til at dette er en lite miljøvennlig transportform, innebærer den en betydelig risiko for oss andre veifarende. Stein Utby, senioringeniør i Nito, uttalte til Nordlys her forleden at han forventer hyppige utforkjøringer av vogntog også denne vinteren. Det er å håpe at konferansen vil løfte blikket og se fordelene ved å etablere en hurtiggående, kapasitetssterk og miljøvennlig transportåre gjennom landsdelen. Målet må være å få en forlengelse av banen fra Fauske og nordover. Et realistisk delmål kan være en bane Narvik–Tromsø. Denne vil fange opp mye av det godset som kommer nordover med bane gjennom Sverige, og som må lastes over på trailere i Narvik.

Norske politikeres ønske om å få mer gods over på bane må følges opp i praksis. I mange andre land er jernbaneutbygging avgjørende infrastruktur. Slik må det bli her også. Man kan ikke bare sitte stille og se på at man i praksis fjerner seg fra den uttalte målsetting om å få mer av gods og persontrafikk over fra veg til bane.