På E8 i Ramfjord er i dag topptrafikken 500-700 i timen fredag og søndag ettermiddag med en del kødannelse. I Tromsdalen er køene større og trafikken større. I Tromsøysundtunnelen er det ledig kapasitet nesten hele døgnet.

LES OGSÅ: Velkommen til byen, Ikea

Tindtunnelen kan doble og tredoble E8s kapasitet. 4-felts tunnel får like stor trafikk-kapasitet som Tromsøysundtunnelen. Personskader og ulykker blir færre enn på E8 idag.

LES OGSÅ: Ikea på plass i Tromsø i 2015

Med Tindtunnelen kan vi unngå tilstopping på E8 i Tromsdalen sentrum og Ramfjord sentrum, pluss kanalisere distansetrafikken helt utenom bysentrum, gjennom Tromsøysundtunnelen og Tverrforbindelsen. Når langreisende til byen kommer ut av Tindtunnelen på Tomasjord, så viser et enkelt pilskilt til høyre veien til IKEA og Tromsøya Nord.

LES OGSÅ: "Ikea skal til Tromsø og blir plassert på Langnes. Det er bortimot en skandale!"

Slik kanalisering av trafikken gjør livet enklere for den vanlige Tromsø-trafikken. Det hjelper også at alle tunnelbrukere får 27 kilometer kortere kjørelengde tur/retur, bedre biløkonomi og mindre CO2-utslipp.

Tindtunnelen løser problemene hvis planavdelingen i kommunen får opp farten i behandling av innlevert planforslag. Statsminister Erna har øremerket finansiering for Tindtunnelen. Den koster ikke 5 øre for kommunen. Hva er det da å vente på?