I siste kommunestyremøte ble planprogram for ny forbindelse til Kvaløya og ny tverrforbindelse vedtatt. Dette er en milepæl for Kvaløyas befolkning og Tromsøs utviklingsmuligheter. Byrådspartiene har vært pådrivere for å få til realisering av ny forbindelse til Kvaløya. Dette for å sikre bedre beredskap, bedre trafikkflyt samt oppheve det håpløse bygge- og deleforbudet.

Planleggingen av ny Kvaløyforbindelse er resultatet av rask behandling og prioritering i Tromsøpakke 3, basert på den tidligere konseptvalgutredningen for transportsystemet i Tromsø. Det er imidlertid verdt å merke seg at Arbeiderpartiets samarbeidspartnere Rødt og SV ikke anerkjenner behovet for ny Kvaløyforbindelse. Det fremkom tydelig i debatten på næringsforeningen forrige onsdag, at de rødgrønne løsningene ikke på noen måte har til hensikt å bygge ny Kvaløyforbindelse.

Det er derfor bekymringsfullt at de rødgrønne ikke har entusiasme for den byutviklingen som er mulig å få til på Kvaløya og som Tromsø trenger. Det kan nesten se ut som om man ikke ønsker å bruke ressurser på en ny forbindelse, men sperre inne Kvaløyas innbyggere med bompenger og/eller rushtidsavgift for å gi de rike god plass på veien, samtidig som småbarnsforeldrenes økonomi og bevegelsesfrihet reduseres.

Jens Ingvald Olsen og Rødt foreslo å fjerne ny Kvaløyforbindelse fra Transportnett Tromsø i 2011 i behandlingen av Tromsøpakke 3. SV ville kun ha innfartsparkering (park & ride) på Kvaløysletta. Uten ny forbindelse vil unnfallenheten fortsette, med kø og stopp i boligbyggingen. Infrastruktur, boligbygging og beredskap henger uomtvistelig sammen i dette prosjektet. I tillegg har vi helheten og potensialet for å utvide Tromsøregionen som bo- og arbeidsmarked.

Det er også positivt å bemerke at representanter for alliansen Frp, H og V gikk inn for å se på ny teknologi i planprogrammet, hvor senketunnel med gang og sykkelmulighet etter modell fra Bjørvikatunellen er et alternativ. I tillegg har alliansen vært fremsynt med å utrede potensialet som ligger i utvidelse av Tromsø som bo- og arbeidsmarkedsregion. Da tenker vi helhetlig og benytter mulighetene for sterkere vekst og verdiskaping for Tromsø. Alternativet som de rødgrønne legger opp til, antyder trenering og neglisjering av disse momentene, med den konsekvens at det ikke vil komme noen ny Kvaløyforbindelse.