Svar til Jens Revold og Vegar Skogland. Revold har fortsatt rett i at Tindtunnelen er beste, holdbare argument for E8 på østsida av Ramfjord. At han likevel er motstander av TT, det har han problemer med å begrunne.Det er et kjent triks å finne på nye kostnader og bompengesatser for prosjekter som man ikke liker. Den typen konkurranse vinner gjerne Revold.Oppgradert E8 rundt Sandvikhøyden er nå det eneste konkurrerende prosjektet for Tindtunnelen. Vegvesenet har i 2011 beregnet hva det vil koste. Bygging av Tindtunnelen vil koste ca 900 millioner kroner mindre, ifølge Rambølls beregninger for dobbeltløps tunnel med fire kjørebaner. Realiteten er da at staten og Vegvesenet sparer penger på at Tindtunnelen bygges. Driften blir rimeligere med Tindtunnelen. E8-brukerne tjener enorme beløp på veginnkortingen.Miljøgevinsten med TT tilsvarer bilgassutslipp fra hele 10% av all bilkjøring i Tromsø. Revold kritiserer likevel at flere miljøorganisasjoner støtter Tindtunnelen. Selvom miljøgevinsten med TT er helt åpenbar.Hvis E8-brukerne skal betale 50% av Tindtunnelen med bompenger, så krever det under 40 kr i bompenger pr passering. Revold «finner opp» 80 kr i bomsats ved å henvise til Ryatunnelen. For ordens skyld nevnes at det er antall bilpasseringer som har mest betydning for bomsatsen. Lønnsomheten for staten avgjøres ved å sammenligne Tindtunnelen mot oppgradering av E8 via Sandvikhøyden. Revold finner på konkurranse med alle mulige andre prosjekter som Kvaløyforbindelse, Nord-Norgebanen etc. Hvaslags mystisk logikk er dette? Sammenligning av epler med tomater?Staten sparer nye 1.500 mill kr hvis E8-brukerne betaler halvparten av Tindtunnelen med bompenger. Det bør tale for lavere bomsatser i Tindtunnelen.Det er prisverdig at flere miljøorganisasjoner støtter TT. Det viser at veginnkorting med utslippsreduksjoner kan være et positivt miljøtiltak, uansett hva Revold som anti-bilist hevder.Næringslivet er i mange situasjoner avhengig av bilbruk, og vår levestandard er direkte avhengig av et effektivt næringsliv. Hvis Revold får sin vilje med vestre E8, så påføres næringslivet i Tromsø årtier med ineffektiv transport.Tromsøs tilgang til statlig vegfinansiering hemmes av at Vegvesenet ikke ferdigstiller planer tidsnok til planvedtak i kommunen og finansiering i NTP (Nasjonal Transportplan). Tindtunnelens ferdige plan har vært hos kommunen fra august 2012 uten lovbestemt planbehandling.Dette kan enkelt rettes opp ved å iverksette seks ukers lovbestemt høringsrunde for Tindtunnelens planforslag, og deretter planvedtak. Det vil føre til at Tindtunnelens styre får et grunnlag til å jobbe videre med finansieringen.