Nasjonal Transportplan 2018–2029 viderefører ikke Stoltenberg-regjeringens samferdselsløft for Nord-Norge.

Dersom man følger regjeringens føringer om prioritering etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet blir det smått med samferdsels-investeringer i Nord-Norge i årene fremover. Det vil igjen gå utover folks muligheter til å bo og arbeide i hele Norge. Dette viser at man ikke kan styre samferdselspolitikken kun ut fra et lønnsomhetsperspektiv. Arbeiderpartiet forventer at regjeringen endrer denne kursen til de legger fram Nasjonal transportplan for Stortinget.

Nord-Norge fikk et betydelig løft i gjeldende Transportplan (NTP 2014-2023) som de Rød-Grønne laget og vedtok. Det er denne Regjeringen nå følger opp i sine budsjett og skryter at de har løftet bevilgningen til Nord-Norge. Når de selv skal lage ny NTP er det lite å se til denne satsingen i Nord-Norge.

Dette forsterkes med at de har tatt ut mange veiprosjekt som ligger i gjeldende NTP.

Regjeringen forsøker å dempe kritikken med at dette er et grunnlagsdokument fra fagetatene. Slik er det ikke, grunnlaget er lagt fram med klare bestillinger fra regjeringen om samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Uansett hvor viktig veiene, havnene og flyplassene i Nord-Norge er for folk og næringsliv, så vil de svært sjelden vinne konkurransen med de mer befolkningstunge delene av landet hvis samfunnsøkonomien skal trumfe andre hensyn.

Man ser også en tydelig prioritering på at de få nye prosjektene som ligger inne i Nord-Norge ligger sist i perioden 2024–2029 og forutsetter høy ramme. Hvis man reelt ønsker å satse på nordområdene og legge til rette for vekst og bosetting i hele landet, så må også andre hensyn enn lønnsomhet tas med i betraktning når prioriteringene skal gjøres. Arbeiderpartiet er opptatt av hele landet skal ha gode kommunikasjon og transportmuligheter. Bra veier, havner, jernbane og lufthavner bidrar til å binde landet sammen. Det gjør det mulig for folk å bo og jobbe over hele Norge.

Regjeringen viser igjen at de ikke prioriterer Nord-Norge, vi så det da de la fram prosjektene i sitt nye veiselskap Nye Veier AS med prosjekter til 130 mrd. kroner, det var ingen prosjekt i Nord-Norge. Det er et betydelig forfall på fylkesveinettet, etterslepet er beregnet til i størrelsesorden 50–85 milliarder kr. omtrent det dobbelte av etterslepet på riksveiene, dette er det all grunn til å ta på alvor. Arbeiderpartiet utfordrer derfor regjeringen til å finne løsninger for å ruste opp fylkesveiene i den kommende transportplanen, løsningen er ikke å kutte i Fylkeskommunenes rammer slik Høyre og Frp nå gjør for de tre Nordligste fylkene.