Når lærerne skal ha seksualundervisning for elevene har de null formell kompetanse på dette. I lærerutdanningen er seksualitet ikke pensum. Undervisningstilbudet til elevene blir derfor et rent sjansespill.

En god seksualundervisning gjør elevene trygge på seg selv og sin egen kropp. Dette er viktig både i en læresituasjon og i resten av livet. Kjønnsidentitet og seksuell legning er vesentlig for mange menneskers identitet og former livene våre. Seksualundervisningen skal være normkritisk, mangfoldig og fokusere på grensesetting. For å oppnå dette, trenger lærerne de rette verktøyene.

Hvis lærerne ikke vet hvordan de skal gi seksualundervisning vil tilbudet variere ut fra lærerens kunnskap og egne holdninger. Alle elever har rett på et godt og likeverdig tilbud, og fortjener at læreren vet hva hen prater om.

Samfunnets syn på homofili, kjønnsidentitet og sex har endret seg drastisk de siste årene. I tillegg har internett blitt en viktig kilde til informasjon. Mange ungdommer lærer mye om sex fra internett og porno. Skolen må holde følge med samfunnet og utruste elevene med en kritisk sans og reflekterte holdninger.

I 2017 utvides lærerutdanningen med ett år, utdanningen er nå i en endringsfase. Elevene har ventet lenge nok på en ordentlig seksualundervisning. Tiden er inne for å gi lærerne den kompetansen de trenger.

Da Humanistisk Ungdoms landsmøte var samlet i helgen vedtok vi derfor denne uttalelsen. Vi krever at kunnskapsministeren tar seksualundervisning inn i lærerutdanningen.