Ny forbindelse til Kvaløya står i fare for å lide samme skjebne som ny E8 gjennom Ramfjorden – evige omkamper og utsettelse i det blå. Det er grunn til bekymring når sentrale politikere for regjeringspartiene – både lokalt og nasjonalt – virker mer opptatt av å score billige politiske poeng enn å få bygd samferdselsløsningene Tromsø trenger.Spesielt alvorlig er det når statssekretær Amund Drønen Ringdal i Samferdselsdepartementet siterer byrådsleder Kristin Røymo på ting hun ikke har sagt. Byrådslederen har aldri sagt at Samferdselsdepartementet har gitt “signaler” til byrådet i Tromsø om at de bør velge bort Håkøya. Hun har derimot vårt åpen på at signalene var 1) vilkårene for å inngå bymiljøavtale ligger fast og 2) Selnes-alternativet og Håkøya-alternativet er likeverdige i Samferdselsdepartementets øyne.Nå er det ikke unaturlig at de to alternativene fremstår som likeverdige for departementet, siden departementet ikke har gjort en nærmere vurdering av dem. Vilkårene for å få en bymiljøavtale er blant annet at man må ha tiltak som ikke fører til økt biltrafikk og som bedrer forholdene for kollektivtrafikk, gående og syklende. Her er det store forskjeller mellom de to alternativene. Statens vegvesens utredning viser at en løsning over Håkøya ikke bedrer forholdene for gående, syklende og kollektivtrafikken og legger til rette for økt biltrafikk. I tillegg er dette alternativet betydelig dyrere enn Selnes-alternativet både å bygge og å drifte. Håkøya-alternativet gir også lengre vei til byen for de som bor på Kvaløysletta. Dette er hovedgrunnene for at Tromsø Arbeiderparti har valgt å gå inn for Selnes-alternativet.I denne sammenhengen er det en gang så løsningsorienterte Tromsø Høyre et trist skue. Høyres gruppeleder Erlend Svardal Bøe skriver i sitt innlegg at «Høyre ser at det kan bli utfordringer med å bygge ny Kvaløyforbindelse ved en bymiljøavtale, og derfor kommer Høyre også til å jobbe for at veien omklassifiseres fra en fylkesvei til en riksvei.» Mener virkelig Tromsø Høyre at det finnes andre realistiske finansieringsmuligheter for ny forbindelse til Kvaløya enn en bymiljøavtale? Mener Høyre i fullt alvor at Tromsø er så spesielle at vi skal få lov til å legge til rette for økt biltrafikk - gjelder ikke klimamålene også for Tromsø? Eller er det slik at om man finner andre finansieringsmuligheter er ikke klimamålene viktig? Tromsø Arbeiderparti er opptatt av å finne de gode løsningene til fordel for innbyggerne i kommunen. Vi trenger en ny forbindelse til Kvaløya og for oss er det naturlig å velge løsningen som er billigst og gir best effekt for klimaet. Mitt håp er at regjeringspartiene nå ikke bruker så mye energi på å score politiske poeng at ny forbindelse til Kvaløya utsettes på ubestemt tid.