· Ap-velgere liker ikke bompenger mer enn FrP-velgere. Men Ap har hele tiden vært ærlig på at det trengs for å få nødvendig fart på utbyggingen. Frp påstod det stikk motsatte før valget.

· FrP presiserte aldri at de trengte 50 prosent og flertall alene for å holde løftet. Tvert imot: På spørsmål om bompenger var så viktig at de vil stille ultimatum overfor Høyre, svarte deres samferdselspolitiske talsmann en uke før valget: «Definitivt! Det er viktig at vi skal greie å bygge vei og bane uten bompenger.» (Dagbladet 4/9-13). Men dette ble ikke nevnt i samarbeidsavtalen, og kun med en bisetning i erklæringen. Fasit kjenner vi nå.

· Rent teknisk kunne man enkelt holde løftet ved å gjøre det man foreslo hvert år i opposisjon: Fjerne bomselskapenes gjeld med oljemilliarder. Nå er det ikke lenger prioritert.

· De som tilgir løftebruddet med at det, tross alt, er blitt slik fart på utbyggingen, har nok blitt forledet av Solvik-Olsen-PR. Han har til nå vært de rødgrønnes snorklipper. Det var da taktskiftet kom: 98,1 prosent økning i bevilgningene, mot 15 prosent sist Erna satt i regjering med Frp-støtte. Nå leveres på transportplanen fra forrige regjering, med støtte fra Ap og et bredt flertall. Vi ligger litt over i våre budsjettalternativ. Men milevis under det Frp forespeilet sine velgere av nye prosjekter, som attpåtil skulle skje uten bompenger.

Frp beklager ikke, men bortforklarer og skylder på andre. I det minste burde man lytte til rådet fra tidligere DN-redaktør Kåre Valebrokk: «Har du først tråkket i salaten, så for Guds skyld - stå stille!»