Arbeiderpartiet vil sikre et godt arbeidsliv for alle i Norge, også for sjøfolk. Vi søker kunnskap og samarbeider med partene for å oppnå det. Dessverre vil ikke Høyre og Frp det samme.

Før jul fremmet Arbeiderpartiet sammen med SV og Senterpartiet et forslag om å utrede muligheten for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. Dette stemte Høyre og Frp mot. Det er ikke rart at sjøfolkene reagerer: «De har hele tiden hevdet at de er sjøfolkenes parti, men når det kommer til votering på Stortinget, velger de feil. Jeg er overrasket og veldig skuffet over Frp», sier leder i Norges Sjømannsforbund, Johnny Hansen, til Sysla.

I det siste har vi sett flere saker hvor vi ser behovet for å få på plass et bedre regelverk for sjøfolks lønns- og arbeidsvilkår. Vi hører om timelønn på 35 kroner, mangel på stillingsvern, mennesker som faller utenfor norsk arbeidsmiljølov fordi de jobber på en båt og ikke på en rigg. Båter kan bytte flagg i løpet av timer, og dermed fjerne rettigheter og dumpe lønnen til de ansatte, uten at norske myndigheter kan gjøre noe med det.

Innenfor internasjonal skipsfart gjelder flaggstatsprinsippet, men hva er handlingsrommet for skip som går i fart mellom norske havner og norske installasjoner? Flaggstatsprinsippet er viktig for den internasjonale skipsfartsnæringen, og det er ingen som vil rokke ved det. Men det er mange land i verden, også av dem som vi ofte sammenligner oss med, som like fullt sikrer seg at folk som jobber i deres farvann, får ivaretatt grunnleggende rettigheter. Det handler ikke om proteksjonisme, men å unngå et race mot bunnen.

I 2013 foreslo Stoltenberg-regjeringen i sin tiltakspakke mot sosial dumping en utredning om å stille krav til norske lønns- og arbeidsvilkår. Denne utredningen ble lagt på is ved regjeringsskiftet. Et regjeringsoppnevnt utvalg har pekt på behovet for mer kunnskap, og Sjømannsorganisasjonene er tydelige på kravet. Flere jurister peker på muligheter til å regulere, det være seg gjennom lovvalgslov, utlendingslov, lisenser eller konsesjoner. Behovet for en utredning vi kan ha tillit til, er stort.

Norge er en stolt sjøfartsnasjon med en stor internasjonal flåte. Det skal vi fortsatte være, og det skal vi være stolte av. Det utenriks- og handelspolitiske perspektivet vil derfor måtte med i en utredning, og vi vil selvsagt bruke trepartssamarbeidet aktivt til å finne løsninger.Det er synd at Høyre og Frp ikke vil være med på dette. Sjøfolk fortjener bedre.