Da jeg i sin tid for om lag 30 år siden, med bistand fra herrene Holger Raste og Valter Gabrielsen, foreslo fastvegforbindelse over Kvalsund var det om lag samme meningsutveksling som nå ved Kvaløyforbindelsen.

Det som da ofte var debattert var den sikkerhetsmessige delen av ulike slag. Selvsagt ble også forholdet mellom bru og tunnel også ofte et aktuelt tema.

Med ugunstige bunnforhold ved holmen sør i sundet ble det fra sentralt hold med tunnel og da lenger nord i sundet. Summa summarium var det nok en riktig avgjørelse selv om Karlsøy-folket fikk en noe lengre kjørevei inn til og fra Tromsø. Likesom at det var noen vansker med at en del av folket på Reinøy ikke ville ha fastvegforbindelsen og heller ville ha en god hurtigbåtforbindelse mellom Reinøya og Tromsø.

Det var også noe spesielt for oss i Karlsøy å foreslå en fastvegforbindelse i en annen kommune (Tromsø) for begge utgangspunkter både i vest og øst var jo i Tromsø kommune. Tromsø og Karlsøy jobbet godt i lag og alt ordnet seg. Samarbeid på sitt beste.

Over lang tid var jeg også formann i generalplanutvalget i Karlsøy og mange meninger og påstander måtte nedkjempes til fordel for fastvegforbindelsen. Kanskje den mest ytterlige påstand var; bygg heller ny kirke på Hansnes i stedet for det tøvete forslag om fastvegforbindelse over Kvalsund, men det var også andre meninger og påstander.

Etter mitt syn er tunnel å foretrekke fremfor bru. Spesielt er det sikkerhetsmessige av ulike slag, så som sjøveisleden for blant annet store skip og forholdet med veiforbindelsen i en krisesituasjon. Inngrep i naturen er langt større med bru enn ved tunnel.

Se for eksempel hvis en drar med båt gjennom Kvalsund så ser du om lag ingen ting til fastvegforbindelsen. Bru er derimot svært så dominerende i naturen. Også fikk jeg aldri med meg helt fordel eller ulempe med at en bru kan være underminert og lett kan tas ned.

Kanskje var vi heldig i 1988 da et stort russisk lasteskip kolliderte med Tromsøbrua. Det kunne ha fått langt større konsekvenser. Slike problemer vil alltid være til stede ved en bru ...

Kvaløyforbindelsen er naturmessig allerede belastet med en bru. Er ikke det nok?