Jeg registrerer nå at også Statens vegvesen ved Torbjørn Naimak har endelig forstått at det vil være fornuftig og fremtidsrettet å tenke i de baner at en forbindelse over Håkøya eller Marislett er et glimrende forslag.

Dette har undertegnede gjentatt ved mange anledninger og det ble presentert for Statens vegvesen første gang tilbake i 2011.

Fornuften stopper imidlertid når man hevder at dette ikke skal påvirke beslutningen om å bygge bru til Selnes. Det blir sagt at denne brua må bygges som et kortsiktig tiltak, og at man i neste NTP-periode etter 2029 vil få eventuelt en tunnel mot sør inn i programmet.

På allmøter i regi av kommune- og veivesen ble det sagt at de store veitiltakene skulle tas i slutten av perioden, men at man først og fremst skulle begynne med kollektivtiltak og tiltak rettet mot de miljømessige forhold.

Avhengig av hva man mener med perioden, om det er bompengeperioden, NTP-perioden eller annen periode, så blir utbygging av Kvaløyforbindelse langt fram i tid. Da sier det seg selv at å bygge en bru til Selnes vil være idiotisk hvis man umiddelbart etter dette skal bygge en tunnel. Det vil ganske sikkert de bevilgende myndigheter i Staten også mene.

Beslutningen om å begynne med tiltak for kollektivtransport mener jeg også er og forblir en stor feil.

For eksempel kan man tenke seg å begynne med kollektivfelt på fylkesvei 862 fra Kvaløysletta til Eidkjosen. Hvis man hadde valgt en Håkøyforbindelse er jeg ganske sikker på at trafikken langs Kvaløysletta ville blitt såpass mye mindre at behovet for kollektivfelt kanskje ikke lenger er til stede, eller i hvert fall vesentlig redusert.

Man har i alle år skyldt på lokalpolitikerne for at det har gått så sent i Ramfjord. Jeg vil hevde at det som nå er i ferd med å skje er at Statens vegvesen igjen er de som skaper problemer med å ikke fra starten av gå for det tiltaket som er mest fremtidsrettet og til beste for befolkningen på Kvaløya.