Av Magne Nymo og Terje Walnum, styret for Tindtunnelen.

Rambøll Norge leverte 1. juni utredning om innsigelser mot E8 i området Nordbotn/Ramfjordmoen. Byutvikling i kommunen bestilte utredning for videre planarbeid og megling om innsigelser. Byutvikling har på nytt satt i gang Rambøll med nye utredninger om E8s virkninger for vannforsyning og andre innsigelser. Resultatet kan tidligst ventes i september/oktober, eventuelt med forslag om nye undersøkelser.

Rapporten fra 1. juni har seks–åtte forslag om nærmere undersøkelser som kommunen ennå ikke har tatt standpunkt til. Disse vil forlenge og forsinke prosessen enda mer.

Geologirapport fra NGI i november 2012 utpeker hele området Leirbakken fra fjære til fjell som fylkets verste risikoområde for leireras. Den er ennå ikke behandlet hos Byutvikling. Kommunen har hittil brukt tre–fire år på ny kommunedelplan (Kdp) for Ramfjord. De har hatt politisk behandling av kdp og iverksatt utredningene nevnt foran, uten å vurdere om geologien tillater at Europavei bør bygges gjennom fylkets farligste rasområde. Har man tenkt på at NVE/NGI kan iverksette nye innsigelser og bom stopp for en vei hvor geologirapporten er ignorert av Byutvikling?

Plan- og bygningsloven fastsetter at planmyndigheten bestemmer når en plan er tilstrekkelig utredet. Det er ikke Byutvikling, Vegvesenet eller utrederne som avgjør dette. I 2007 mente Vegvesenet at E8 i Ramfjord var nok utredet og anbefalte vestre E8 med bru over fjorden. Da kommunestyret i 2012 valgte østre E8, forlangte Vegvesenet at hele saken må gjennom ny konsekvensutredning (KU) og fullstendig sammenligning av alle alternativ. Det krever minst to–tre år med nye forsinkelser.

Byutvikling er Vegvesenets forlengede arm, og de bidrar villig til forsinkelser for østre E8. Det er byråd Alvarsteins plikt, på vegne av kommunestyret, innbyggerne og næringslivet, å skjære igjennom utredningsønskene og få fram beslutninger.

Tindtunnelens ferdige plan med KU ble levert til kommunen ved Byutvikling i august 2012. I hittil 22 måneder har byråd Alvarstein unnlatt å fremme saken og invitere til seks ukers offentlig høringsrunde, som er lovpålagt behandling.

Tindtunnelen forkorter dagens E8 rundt Sandvikhøyden med 13,5 km. Det er mange som hevder at Tromsøs overgang fra vestre til østre E8 er uten hensikt hvis man ikke forkorter E8 med valg av Tindtunnelen. Dette er også rimeligere enn å ruste opp hele E8 rundt forbi Sandvikhøyden helt til Tomasjord.

Ved å iverksette Tindtunnelens høringsrunde og planbehandling nå, så kutter man bort alle utredningskravene til E8 rundt Nordbotn og Leirbakken. Hele behandlingstiden kuttes ned, og det er gode muligheter til å få fram planvedtak før kommende kommunevalg.

Erna Solberg har øremerket fem milliarder til fire gode veiprosjekter i Tromsø: E8 i Ramfjord, Tindtunnelen, ny Kvaløyforbindelse og fergefri Ullsfjordforbindelse (UFB). For at pengene skal komme til hvert prosjekt i NTP (Nasjonal Transportplan), så må kommunen produsere planer og planvedtak for hvert prosjekt. Etter hittil 33 måneder som ansvarlig leder for Byutvikling er ikke Alvarstein i nærheten av å fremme planvedtak for noen av prosjektene. Tromsøs penger skusles bort i kommunalt plansommel, og andre kommuner kommer foran i køen.

For Ullsfjordforbindelsen og Kvaløyforbindelsen kan planer muligens komme i 2015-16, men det er foreløpig usikkert. E8 Ramfjord venter på de forannevnte utredningene, mens Tindtunnelen har ferdig plan med utredning levert i 2012, men får den ikke behandlet i kommunen. Hvor er logikken i dette, foruten at det er lovbrudd?

Byråd Alvarstein mener at Tindtunnelen i kommunens behandling skal komme ETTER Kvaløyforbindelse, E8 og UFB. Dermed forsinkes alle prosjektene, uten noen begripelig planmessig begrunnelse. Når traséplanen vedtas, så kan vi jobbe videre med regplan, finansiering og forhandlinger uten å hindres av kommunal treghet.

Vi oppfordrer Høyre og Venstre, som har gjennomføring av E8 og Tindtunnelen i sine partiprogrammer, til å skjære igjennom og forlange umiddelbar høringsrunde for Tindtunnelen. Velgernes dom kommer allerede om 15 måneder.

PS. Megling hos fylkesmannen 25/26. juni ble uten resultat og er foreløpig utsatt til etter sommeren. Det betyr nye forsinkelser for hele E8-prosjektet, som kan unngås ved å skjære igjennom og velge Tindtunnelen.