Vi er mange som har opplevd å finne den gule parkeringsboten under vindusviskeren, selv om vi bare er et par minutter for sen tilbake til bilen, eller fordi vi har misforstått forvirrende skilting. Slik vil vi ha slutt på, og regjeringen har nylig presentert et lovforslag som legger grunnlag for et nytt parkeringsregelverk, hvor vi kan få ryddet i parkeringsbransjen og sørge for større trygghet for forbrukeren. Vi vil blant annet gjøre det enklere for bilistene å forstå parkeringsreglene, uavhengig av om parkeringsplassen er privat eller kommunalt drevet.

Arbeidet med både lov og forskrift ble startet opp allerede i 2005, noe som viser at behovet har vært kjent lenge. Dessverre var saken uten synlig politisk fremdrift i lang tid. For dagens regjering har det vært svært viktig å få på plass et mer forutsigbart og forbrukervennlig parkeringssystem, og vi har prioritert å få saken på rett spor og fremme den for Stortinget. På 1,5 år har vi fullført det forrige regjering brukte åtte år på uten å konkludere.

Lovforslaget legger opp til felles regulering av parkeringsbransjen, og styrking av forbrukervernet. Det blir lagt opp til klare krav for parkeringsbransjen, oppretting av en parkeringsklagenemd og felles regler for håndhevelsen av og størrelsen på ”bøter”. Forslaget åpner også for å stille klare krav til parkeringsområdet og skilting – og til tilrettelegging og reservering av parkeringsplasser for brukere med forflytningsvansker. Det blir foreslått å videreføre dagens betalingsfritak for forflytningshemmede med parkeringsløyve på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser. Den enkelte kommune skal få rett til selv å avgjøre om de vil videreføre betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn på sine kommunale parkeringsplasser.

Jeg er glad over at vi nå kan få på plass et parkeringssystem som er enklere, tryggere og bedre – med forbrukeren i sentrum.