Lokale miljøsaker og utslippskutt er viktig for mange. For å gjøre det lettere for deg å stemme grønt i kommunevalget har miljøorganisasjonene (Davvin, Natur & ungdom, Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender) i Tromsø stilt kommunepolitikerne 15 miljøspørsmål.

Vi fikk en svarprosent på 57, og det synes vi er litt lavt til tross for at vi purret tre ganger. Høyres byrådslederkandidat Øyvind Hilmarsen og Ap sin ordførerkandidat Jarle Aarbakke svarte ikke. Ingen fra Frp og Krf svarte i det hele tatt – disse er vurdert ut i fra sine partiprogram.

På bakgrunn av våre spørsmål rangerte vi de ulike partiene med følgende karakter (6 er best):

• Frp - 1

• Krf - 2

• Høyre - 3

• Ap - 3

•Kystpartiet - 3

• By- og land - 4

• Sp - 4

• V - 4

• Rødt - 5

• SV - 5

• MdG - 6

Samferdsel er et hett tema i Tromsø for tida.

Vi stilte følgende spørsmål:

-Mener du at en god buss-, gange - og sykkelplan kan løse avviklingsproblemene, og dermed være et alternativ til Tverrforbindelse og ny Kvaløyforbindelse?

53 prosent svarte JA på dette – og det var fra alle partier, men mest fra Mdg, Rødt og SV. 47 prosent svarte NEI og her var det mest fra Ap og H.

-Tror du det kan være en løsning å innføre køprising (bompenger) som et tiltak for å redusere biltrafikken og som et virkemiddel for å finansiere samferdselsprosjekter og forbedre framkommeligheten i rushtiden?

53 prosent svarte JA på dette – og det var fra alle partier, men mest fra Mdg, Rødt og SV. 47 prosent svarte NEI og her var det mest fra Ap og H.

Dette viser at bildet er mer nyansert enn det media framstiller, og at mange tenker på alternativer til kostbare veiforbindelser.

Statens vegvesen har nylig lagt fram sine anbefalinger for Tromsø sitt nye trafikksystem. Dette er allerede behandlet i kommunestyret hvor flertallet går inn for Håkøyaforbindelsen. Statens vegvesen har vurdert fem ulike alternativ for ny forbindelse til Kvaløya. Samtlige av disse blir vurdert som dårlige og som alternativer som ikke gir bidrag til miljø- og klimavennlig byutvikling. Håkøyaalternativet kommer dårligst ut både mht. miljø, byutvikling og samfunnsøkonomi. Kvaløyforbindelsene strider også mot Stortingets vedtatte klimaforlik og rikspolitiske retningslinjer for areal og transport.

Hva med å vurdere en alternativ satsing gjennom kollektiv, (el)sykkel og innfartsparkering?

Gjør framtida en tjeneste: Tenk på klima og miljø når du stemmer!