Vi trenger flere tiltak for å forhindre at tunge kjøretøy utgjør en risiko i vintertrafikken, også sett i lys av krevende konkurranse – og arbeidsvilkår i lastebilnæringa.

Et økende antall trailere skaper stor bekymring og utfordrer fremkommelighet og trafikksikkerhet på vinterveiene våre, mange av disse er utenlandske vogntog. Det er det siste året satt inn en del forebyggende tiltak. Under den rødgrønne regjeringen ble det innført nye krav til vinterdekk for kjøretøy over 3500 kg. I vinter er kontroller av vogntog ved grenseovergangene og på krevende veistrekninger forsterket. Det er bra. Men vi mener det er behov for ytterligere virkemidler, og vil ta saken opp i Stortinget i begynnelsen av januar

Problemene med dårlig skodde vogntog på vinterveiene må også sees i sammenheng med krevende konkurranse – og arbeidsvilkår i lastebilnæringa. I august la Arbeiderpartiet fram en tiltaksliste mot sosial dumping i transportbransjen, for å kunne oppnå mer seriøsitet og mindre ulovligheter i bransjen. Våre forslag til tiltak vil også ha en effekt overfor trafikkfarlige vogntog på vinterveiene. Ett sentralt tiltak er å stille strengere krav til oppdragsgiverne. Vi mener solidaransvar må innføres, det vil si at transportkjøperne er solidarisk ansvarlige for kostnader og skikkelige forhold for sjåfører og kjøretøyene fra de selskapene de kjøper tjenester fra.

Vi må også få et strammere regelverk når det gjelder kabotasje, altså at utenlandske transportører utfører frakt av gods innenlands i Norge. Andre viktige tiltak er innføring av regionale verneombud og en økt innsats mot transportkriminalitet. Vi foreslår også at det innføres et sentralt nettbasert register for transportoppdrag, slik at det blir lettere for myndighetene å føre kontroll. Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet er nå under revisjon, her bør utenlandske trailere på norske vinterveier få en større og mer sentral plass. Da kan man drøfte tiltak med transportnæringa og beslutningsmyndighetene både i Norge og EU, for å få en snarlig endring. Et bredt spekter av virkemidler må tas i bruk for å skape best mulig trafikksikkerhet og ryddige forhold i lastebilnæringa.