Det lukter asfalt i hele Nord-Norge, og det er aldri blitt asfaltert så mye som i år. Og her snakker vi om både riks og fylkesveier. Det er brukt vesentlig mer midler, ja hundrevis av millioner mer enn hva de rødgrønne hadde i sine planer. I tillegg til asfalteringssatsingen har man beredt grunn og sørget for at svært mange nye prosjekter nå startes opp. For Troms fylke vil jeg nevne Langsundforbindelsen, Bjarkøyforbindelsen, Sørkjosfjellet, Skredsikringsprosjektet i Kåfjord og nå sist Kvænangsfjellet. I tillegg har man igangsatt prosjektet med Kvaløyforbindelsen.

Hva er så grunn til at man i løpet av svært kort tid har fått disse prosjektene i gang, etter at de har stått i stampe i mer enn 10 år. Jo selvfølgelig har dette med å gjøre at man har fått et borgerlig styre i alle ledd. Tromsø kommune har fått Kvaløyforbindelsen på skinner, etter at venstresida mente i 10 år at det var unødvendig med tiltak ut over at trafikkøkningen skulle tas av kollektivtransporten.

Fylkeskommunen har ikke fått midler til satsing på nye prosjekter i det hele tatt gjennom de siste 10-15 årene, før det ble en borgerlig regjering og lovnader om midler til satsing. Dette klaffet med at man også fikk borgerlig flertall i styret av Fylkeskommunen, og vips så hadde man flere av prosjektene som har stått på toppen av prioriteringslista i fylket gjennom mer enn 10 år igangsatt.

Ved å få igangsatt Langsund og Bjarkøy ligger det åpning for å begynne å tenke på nye prosjekter. Det har vi allerede gjort og Ullsfjordforbindelsen er neste trinn, og prosjekteringen vil starte snarlig.

En annen ting som har slått meg er at man nå virkelig har tatt tak i skogsrydding langs fylkesveiene, og dette er på høy tid. All anerkjennelse til Statens Vegvesen for dette. Aps noe flaue respons på ekstramidlene i forbindelse med RDA tildeling. Helga Pedersen var snar og kritisere bevilgningene til vei, og var svært bekymret over at kraftselskapene var ilagt høyere arbeidsgiveravgift. Hun mente at leveransesikkerheten fra kraftselskapene skulle prioriteres. Spørsmålet blir da om hvilke prosjekter Helga Pedersen mener vi skal kutte ut for å gi pengene til kraftselskapene?

Kristin Røynmo mener at alle midlene som nå sprøytes inn ekstra i tiltak på veg, ville gått inn i de normale vedlikeholdsprogrammene, og hun etterspør hvor mye mer regjeringen nå sprøyter inn i dette sett i forhold til de opprinnelige planene. I forhold til det som de rød/grønne la inn i Nasjonal Transportplan har nåværende regjering allerede økt vesentlig. For Troms Fylkekommunes del utgjorde dette mer enn 110 millioner kroner ekstra.

I forbindelse med denne RDA-pakken får vi ytterligere 70 millioner kroner til investering pluss 70 millioner til asfaltering. For hele Nord-Norge utgjør dette i 2014 370 millioner kroner og vil utgjøre 1,6 milliarder kroner fram mot 2018. Ingen av de prosjektene som ligger i RDA-pakken går under vedlikehold, med unntak av asfalteringen

LES ANDRE DEBATTINNLEGG HER!

Til slutt så bør det vel nevnes at det var de rødgrønne som forestod forhandlingene med EU som gjorde at noen bransjer ble skadelidende – og må betale høyere arbeidsgiveravgift. Dette var faktisk gjort før stortingsvalget sist høst, men det var selvfølgelig ikke gunstig å bekjentgjøre dette før valget. Nåværende regjering har i stor grad klart å begrense skadene.

De tiltakene som regjeringen har valgt å satse på er etter innspill fra nettopp næringslivet, og på en slik måte så er absolutt dette fornuftig. Med bakgrunn i dette blir det noe flaut når ledende Ap-politikere går ut å sier noe som helst i denne saken.

Ole M.Johansen (Frp).