Byutviklingskomiteen skal ha ekstra høring om byråd Alvarsteins behandling av Tindtunnelens planforslag tirsdag 9. juni kl. 10.00.

Tindtunnelens plan ble levert til byråden i august 2012. Alvarstein har trenert saken i hittil 34 måneder, ved usaklige og lovstridige forsinkelser i planbehandlingen.

Til høringen har komiteen innkalt Tindtunnelens prosjektleder Terje Walnum, byråd Britt Hege Alvarstein og Statens vegvesen.

I denne prosessen har byråden villedet kommunestyret til skadelige vedtak ved å gi feilinformasjon til spørsmål i kommunestyret. I et parlamentarisk system skal bevisst feilinfo til kommunestyret være jevngodt med avskjedssøknad. I Tromsø fungerer ikke systemet.

Komiteen ønsker å klarlegge hvorfor byråden ikke har fremmet tunnelplanen til ordinær planbehandling og høringsrunde. Ved flere behandlinger i kommunestyret har byråden brukt forskjellige, vikarierende påskudd til å utsette behandlingen.

I kommunestyret 25. mars hevdet Alvarstein at hun ikke har mottatt en plan, men bare en KU (konsekvensutredning). Denne viktige oppdagelsen har byråden gjort etter å ha hatt saken i 31 måneder til behandling, uten å fortelle oss som tiltakshaver om denne viktige, påståtte mangelen. Hun svarte på spørsmål fra Gunnar Pedersen (H) som etterlyste planens behandling.

Ved denne usanne påstanden i kommunestyret påvirket Alvarstein avstemningen negativt for prosjektets fremdrift. I komiteens møte vil vi dokumentere at vi har levert en ferdig plan med KU. På våre nettsider www.tindtunnelen.no finner man KUs 23 rapporter med innhold som beviser at fullstendig plan iht. lovens krav er levert, for 34 måneder siden nå.

I e-post 20. april innrømmer Alvarstein at hun likevel har mottatt plan, men hun liker ikke innholdet. Dermed har hun bekreftet at hun feilinformerte kommunestyret 25. mars og påvirket avstemningen ved usanne utsagn. Kommunen plikter å foreta planbehandling og iverksette offentlig høringsrunde på 6 uker, uansett om hun misliker planinnholdet.

I protokollen fra kommunestyret 20. mars 2013 kan man lese 5 dokumenterte uriktige påstander fra byråd Alvarstein om Tindtunnelens plan. De fremkom i hennes svar til Gunhild Johansen (SV) som hadde spørsmål om Tindtunnelens behandling. Byråden hevdet at Tindtunnelen ikke har et godkjent planprogram, at tiltakshaver ikke har rett til å fremme plan, og at dette er meddelt oss skriftlig. Dette er klare usannheter som er påvist til byråden.

Hun har ikke beklaget til kommunestyret eller bedt om unnskyldning for fremlegging av klart uriktig informasjon. Denne arrogansen og nedlatenheten overfor kommunestyret i et parlamentarisk system finner bare sted i Tromsø.

Tindtunnelen kan få et samfunnsøkonomisk overskudd på over 1.200 mill kr ifølge Vegvesenets kalkylemodeller. Alvarstein påfører samfunnet et økonomisk tap på over 125 mill kr per år ved sin trenering av et overskuddsprosjekt. Fram til kommunevalget har hun alene påført samfunnet henimot en halv milliard i ekstra, bortkastede kostnader.

Bilbrukerne på E8 kjører 24 millioner bilkilometer for langt per år så lenge Tindtunnelen ikke er bygd. Det slippes ut 7.400 tonn CO2 unødvendig hvert år. Vi påføres 10–12 ekstra personskader i trafikken hvert år så lenge Alvarstein får utsette behandlingen. Dette står i klar kontrast til Vegvesenets innsats i Lavangsdalen for å redusere ulykkene på E8.

Høyre og statsminister Erna Solberg har øremerket 5 milliarder til Tromsøs 4 store veiprosjekt. Pengene utløses bare ved kommunalt planvedtak for hvert prosjekt innen desember 2015. Nå har Alvarstein somlet så lenge at Tromsø foreløpig ikke har klart planvedtak for noen av disse viktige veiene.

Med Alvarsteins trasévalg for østre E8 uten Tindtunnelen er det ikke lengre mulig å få en plan ferdig til desember i år. Men Tindtunnelens traséplan er slik at den fjerner fra østre E8 nettopp de delene som har innsigelser og forsinker saken. Så behandling nå av Tindtunnelens plansak kan redde østre E8 i forhold til fristene i NTP. Og Tromsø kan oppnå hardt tiltrengte veiløsninger og bevilgninger til både E8 og Tindtunnelen.

Byråden har hittil brukt cirka 24 ulike, vikarierende påskudd for ikke-behandling av Tindtunnelen. Vi skal nevne dem alle for komiteen. Til hvert møte koker hun i hop nye påskudd slik at tragedien kan utsettes videre til neste korsvei.

Vi har foreslått at det skal settes en tidsgrense foran møtet for nye påstander, slik at alt kan avklares uten tvil i selve møtet. Det skjer ikke, og da kan byråden spinne videre og spikke-spikke. Helt til kommunevalget i september.

Tromsøs innbyggere og næringsliv taper store penger hvert år og hver dag ved at kommunen forsinker planene for hovedveinettet. Det gjelder ikke bare for Tindtunnelen, men for alle viktige hovedveier i Tromsø, herunder E8 og ny Kvaløyforbindelse.

Alvarsteins trenering kan utløse et nytt lavmål for Tromsøs tildelinger i NTP. Veibrukerne og næringslivet blir straffet hardt for manglende politisk kompetanse.