Miljøpartiet De Grønne ser etter nye måter å løse dagens utfordringer i kollektivtransporten, med mål om at alle som ønsker å reise kollektivt får mulighet til det.

Fylkeskommunen har ansvaret for kollektivtransporten i Troms fylke, og skal vi klare å komme oss gjennom den omstillingen som samfunnet krever, betyr det å måtte tenke nytt om morgendagens utfordringer, istedenfor å håndtere dem med gårsdagens løsninger.

Undersøkelser fra Transportøkonomisk Institutt har vist at en i utformingen av rutetilbud har lagt for stor vekt på bedriftsøkonomiske hensyn, på bekostning av tilbudet til de som har minst tilgang på bil – eldre og unge – samt at det ikke er forsvarlig miljømessig med store busser på landsbygda.

Derfor vil MDG teste ut ordningen HentMeg-bussen på utvalgte steder i fylket med et ønske om å kunne dekke et større område av Troms fylke på sikt. Vi foreslår et pilotprosjekt på Senja, etterfulgt av Kvaløya i Tromsø kommune.

Skal man reise med buss i distriktsområder som Senja og utenfor Kvaløysletta på Kvaløya, er rutetilbudet begrenset, ofte i forbindelse med skoleskyss og mange av bussene kjører nesten tomme fordi tilbudet ikke møter folks behov. Løsningen vi foreslår vil bidra til at de som bor langt fra sentrum vil kunne komme seg dit de må på en bærekraftig, tilpasset og billig måte.

Konseptet med HentMeg-bussen er meget populært i andre deler av landet, men ingen kan huske at det tidligere er testet ut i Troms fylke.

Mens det er et velutviklet og godt brukt busstilbud i Tromsø sentrum, mener vi at kollektivtilbudet i områder som Senja og Kvaløya ikke møter dagens behov, så vi ønsker å teste ut nye løsninger.

HentMeg-bussen gjør reising både enklere og mer fleksibelt. Den er basert på bruk av minibusser og passasjerer betaler vanlig billettpris. Bussen kan bestilles når en ønsker henting og kjører akkurat dit man skal. Folk slipper å gå lange avstander til og fra holdeplasser eller forholde seg til faste rutetider. Turene bestilles gjerne kvelden før og et dataprogram beregner de mest hensiktsmessige kjørerutene.

Ordningen er en mer miljøvennlig måte å reise på i distriktsområder langt fra byen fordi bussen kjører kun når noen har bestilt tur. Den kan gjerne brukes for å kjøre passasjerer til andre kollektivtilbud som avganger på hurtigbåt og tradisjonelle busser.

Vi støtter tiltak som fører til forbedret kollektivtilbud og lavere priser på kollektivreiser. Om vi blir valgt inn vil vi be om en stor undersøkelse for å kartlegge dagens behov. En slik undersøkelse kan hjelpe med å avdekke mangler med dagens tilbud og identifisere egnete områder for nye løsninger som HentMeg-bussen.

Vi vil gjøre alt vi kan for at de som ønsker å reise kollektivt får mulighet til det, og til en rimelig pris.