Ikke mange som er klar over dette «triste» faktum.

By- og Landlista i Tromsø som er partiet av folk for folk, var ett av få partier som stemte mot innføring av 15 bomstasjoner sentralt, og er fortsatt imot.

Fattigdommen øker dessverre i takt med alle prisøkninger på mat, strøm, renteøkninger og andre avgiftsøkninger. Skjønner da ikke hvordan politikerne, som er tillitsvalgte av folket i kommunen, har samvittighet til å innføre nye avgifter mens andre faste avgifter også økes.

Før flertallet i kommunestyret, på udemokratisk vis, stemte for innføring av bomstasjonene, så hadde staten «fryst» alle nye byvekstavtaler i fem år. Derfor fikk Tromsø med Ap i spissen, etter lang tid kun 1,6 milliarder i byvekstale mens andre kommuner fikk mye mer før «frysningen».

Partiene som stemte for innføring av bomstasjonene, mener jeg førte sine egne borgere bak lyset. Bor du i Kroken, er avhengig av bil og jobber på Tromsøya så er regningen på ca. 1500 kroner i måneden i bompenger.

Bor du i Sone 1 med samme forutsetninger og jobber på samme arbeidsplass på Tromsøya, så er regningen kun en tredjedel av krokenværingens. Dette er meget urettferdig og usosialt. Har vært på valgstand for By- og Landlista i Tromsø fem ganger på tre uker og har snakket med flere hundre flotte borgere hvor ni av ti er mot bomstasjonene.

Hvorfor er ikke et demokratisk flertall mot bomstasjoner i kommunestyret da nok til å fjerne dem?

Fordi da må også fylkeskommunen og staten gi sitt samtykke. Å trekke seg fra en byvekstavtale med flertall i kommunestyret, har ingen andre kommuner over mange år greid å gjøre. For eksempel ville Sandnes kommune med Ap i spissen i 2019 trekke seg fra byvekstavtalen/bommene på Nord-Jæren, da de mente rushtidsavgiften ble for høy.

Men hva skjedde? Staten med samferdselsministeren sa nei. Den dag i dag er bomavgiften den samme på Nord-Jæren.

INNLEGGSFORFATTER: Sten-Viktor Pettersen-Amundsen, 3. listekandidat på By- og Landlista i Tromsø. Foto: Privat

Hadde vi hatt demokratiske partier med flertall i kommunestyret ville 15 bomstasjoner, uten en skikkelig byvekstavtale på plass, aldri blitt vedtatt. Kommunen har etter å ha undertegnet en byvekstavtale med staten ikke mulighet til fjerne bommene i ettertid. Dette blir da regulert av staten. Statsreguleringer kan ikke en ordfører eller et kommunestyre overstyre. Dette er sjekket opp juridisk.

Greier vi ikke å fjerne bommene med flertall i kommunestyret, så vil By- og Landlista jobbe for at:

Timeregelen utvides til minimum to timer.

Bompengetaksten økes ikke, men reduseres ned til laveste takst hele døgnet.

Gratis bompassering i helgene og ved bevegelige høytidsdager.

Bedre kollektiv transport ut i bydeler/distriktene.

Antall innfartsparkeringer økes.

Disse punktene kan et demokratisk flertall i kommunestyret vedta, uten innblanding fra fylket og staten.

Ærlighet varer lengst, sammen er vi sterke og folkekjente politikere med flertall i kommunestyret må slutte å tale med flere tunger. Det lyttes og loves før valg, men etter valget så skjer lite eller ingenting.

Bydelene, folk flest og distriktene i kommunen glemmes etter valget. Ja til demokratiet, nei til byråkratiet.