Svar til Frps Tom Erik Forså i iTromsø tirsdag. Vi takker Forså for interessant svar. Frp kan oppnå mindre kritikk, mer aksept og mindre valgtap ved enkel handling: Iverksett 6 ukers offentlig høringsrunde for Tindtunnelens plan som dere har utsatt i 2 år. Slutt med lovstridig trenering og bruk JA-stempelet. Da kan dere redde valgresultatet og E8 i Ramfjord.

Byutviklings trasévalg for E8 via Nordbotn, Leirbakken og Sandvikhøyden er det verste for veibrukerne, dyreste å bygge og lengste å kjøre. Det skaper flest innsigelser, meglingsrunder og nye utredninger. Forsinkelsene baller på seg, og ingen kan si når man får et veiprosjekt som kan gjennomføres. Planleggingen hos Vegvesenet er stilt i bero. De har bedt kommunen om å ordne opp med alle innsigelser før Vegvesenet kan starte reguleringsplan for østre E8.

Frp blir sittende gjennom hele valgkampen med et fastlåst prosjekt som er uten håp om å kunne vise positiv fremdrift. Risikoen for leireras i E8-traseen er ennå ikke vurdert hos Byutvikling, etter rapport fra NGI i 2012 om at Leirbakken er fylkets farligste rasområde, fra fjære til fjell.

Tindtunnelens trasé Ramfjordmoen – Tomasjord fjerner fra E8 akkurat de delene som er grunnlag for innsigelser, nye utredninger og forsinkelser. For vår strekning på 2 km over Ramfjordmoen har vi påvist 3 alternativ for passering av fangstgropene. For parsellen Sørbotn – Ramfjordmoen er alle innsigelser fjernet av fylkesmannen i januar 2013. Den kan vedtas umiddelbart.

Høringsrunde på 6 uker er første trinn i planbehandling for Tindtunnelen. Da starter prosessen som fører fram til planvedtak for traseen, og deretter bevilgninger.

Vi er positive til ny Kvaløyforbindelse og ønsker sterk forsering av den. Dessverre har Byutvikling og Vegvesenet hittil brukt over 2 år uten å få til et godkjent planprogram. Fristen for ferdig planvedtak er desember 2015 for å rekke første runde i NTP (Nasjonal Transportplan). Hvis man får ferdig planprogram i høst, så har man da et halvt år til selve hovedplanen med konsekvensutredning må legges fram, for å rekke kommunalt planvedtak i 2015.

Denne planen kan ikke lages på et halvt år, med anleggsutredninger, trafikkanalyser, økonomianalyser, alle miljø- og forurensningsutredninger etc. som loven krever. Attpåtil blander man inn en Nordøyatunnel i samme prosjekt og skaper enda flere forsinkelser. Hvis man skal rekke planvedtak i 2015, så skal man overkjøre lokaldemokratiet og kvele enhver demokratisk debatt om valg av alternativ, utredning av alternativ, andre forslag mv. Er dette en demokratisk prosess?

Forså later som Tindtunnelen skal konkurrere med Kvaløyforbindelse om penger og prioritering. Slik er det ikke. Høyre og statsminister Erna har øremerket 5 milliarder kr til 4 Tromsøprosjekter: E8 i Ramfjord, Tindtunnelen, ny Kvaløyforbindelse og fergefri Ullsfjordforbindelse. Dermed kan Tromsø få fram flere veiprosjekter samtidig. Når Alvarstein nekter å behandle Tindtunnelens plansak, så motarbeider hun Høyres og regjeringens prioritering av penger til Tromsø.

Tindtunnelen leverte ferdig planforslag i 2008. Kvaløyforbindelsen kan få bevilgning i 2022. Alvarstein kan alene forsinke Tindtunnelen med over 14 år, med enorme konsekvenser for trafikkskader, kjøredistanser, samfunnsøkonomi mv.

En positiv Forså innrømmer byrådets programfestede plikt til å fremme Tindtunnelen. Da bør Frp gjøre det i praksis ved å starte planbehandling. Dessverre prøver Forså og Alvarstein å sende saken over til Statens vegvesen, selv om planbehandlingen er kommunens ansvar.

Dette er et dårlig forsøk på pulverisering av ansvar. Vegvesenet har for lengst utført sin oppgave vedr. Tindtunnelen. De skrev vår utredningsplan i 2003 som vi fullførte i 2008 da vi leverte ferdig planforslag til kommunen. Det er dette planforslaget som Alvarstein i 2 år har nektet å behandle.

Forså påberoper seg kommunestyrets E8-vedtak som han bør lese fullt ut. I april 2012 vedtok de at E8 i Ramfjord skal følge østre trase, og Tindtunnelen skal være med i vurderingen. Det siste har de hittil ikke utført.

Alle veisaker, private eller offentlige, skal ha en offentlig, kommunal planbehandling hvor kommunen er planmyndighet. På 90-tallet ble veiloven endret til at private, aksjeselskaper og offentlige etater kan bygge offentlig vei. Som kjent er E8 i høyeste grad en offentlig vei.

Når Vegdirektoratet skrev i utredningsplanen i 2003 at tiltakshaver Polarporten AS kan utrede og bygge E8 Tindtunnelen, så viser det at all tvil er avklart.

E8 er for tiden Tromsøs viktigste veiprosjekt. Det har gått seg fast fordi Byutvikling og Alvarstein ikke vil følge kommunestyrets vedtak om å vurdere Tindtunnelen.

Nå er E8 allerede blitt valgkamptema, og mere kommer. Frp kan redde stumpene ved å vedta Tindtunnelens høringsrunde. Vår trase fjerner fra E8 akkurat de delene av E8 som medfører innsigelser, megling og forsinkelser. Velgerne, næringslivet og bilbrukerne venter på JA-løsningen.