Svar til Harald Bohne som skriver i iTromsø lørdag 28. mars. Vi er sikkert enige om at innfartsveien til Tromsø har flott utsikt og flotte fjell å hvile blikket på. Men mener Bohne alvorlig at en tindtunnel forringer veien eller utsikten? Mener han at bedrifter og personer skal nektes 13,5 kilometer veiinnkorting fordi utsikten er penere langs dagens vei?

Er det greit at landskapet i Ramfjord ødelegges og raseres fordi Bohne mener at alle bilister bør få beundre utsikten fra Tromsøsvingen?

Heldigvis er det ikke stor risiko for at E8 havner på vestsida. Men det er en del grums som kommer fram når tilhengerne av vestre øyner en ny sjanse. Vi undres hva Ramfjords befolkning tenker om dem som ønsker å ødelegge det meste av fjorden, landskapet og fjellene med ekte veibygger-vandalisme.

Det er greit å nevne hva Bohne med noen andersdalinger og Vegvesenet ønsker for Ramfjord med vestre E8:

• Ei skjevbygd bru på 850 meters lengde og 40 meters høyde plasseres på kvikkleire midt i fjordlandskapet.

• Fjorden får to lange sjøvegfyllinger på 450 meters og 550 meters lengde, 12 meters høyde og 20 meters bredde, den første i fjordåpningen den andre lenger inn mot Sørbotn.

• Brua med sjøfylling stenger hele fjordåpningen. Vannutskiftingen hemmes av store, doble brupilarer langs hele brua, i tillegg til sjøfylling.

• Under vannflaten blir det store steinfyllinger rundt hver eneste brupilar for å forebygge undersjøiske leireras.

• Brua med sjøfylling plasseres i overgangen mellom fjordsokkelen og ytre, dypere sjø, dvs. større skredrisiko.

• Fisk og annet undervannsliv i hele fjorden blir negativt påvirket av både brua og sjøfyllingene.

• Friluftslivet på fjorden om sommeren og på isen om vinteren blir vesentlig påvirket av sjøfyllingene og brua.

• Langfjærene blir vesentlig innskrenket, store arealer til friluftsbruk av fjæreområdet ødelegges.

• Hele fjordlandskapet blir visuelt forurenset/ødelagt ved plasseringen av sjøfyllingene og brua. Disse blir klart synlig fra hele fjordområdet og langveis der ifra.

• Det nye veisåret i landskapet på vestsida løper opp og ned som en berg-og-dal-bane.

Kan det være riktig at et kjeftesterkt mindretall i fjorden skal overdøve det store flertallet som ikke vil ha vestre vei eller bru som ødelegger hele boområdet? Nå må alle gode krefter i fjorden mobilisere mot dem som snakker ned den store majoriteten.

Vegvesenet har prosjektert vestre E8 til å konkurrere om tittelen som verdens lengste berg-og-dal-bane. Gevinsten fra veiinnkortingen på to kilometer forsvinner bort i større drivstoffbruk på grunn av uvanlig store stigninger og utforbakker. På en Europaveg tillates bare mindre høydeavvik enn dette, men veivesenet har gitt seg selv dispensasjon i Ramfjord.

Bohne hevder at vestre E8 ikke hindrer en tindtunnel, og det stemmer. Men da blir tunnelen lengre, dyrere og krever høyere bompengesatser. En slik tunnel fra Leirbakken vil redusere veiinnkortingen med 4–5 kilometer per tur. Kombinasjonen av høyere bompenger og mindre avstandsgevinst fører til at færre vil bruke tunnelen. Summen av dette betyr at en tindtunnel fra Leirbakken blir en samfunnsøkonomisk katastrofe.

Vestre område med Leirbakken er primærområdet for leirras, snøskred og større risiko for hendelser som på Lyngseidet, Breivikeidet, Bergneset og Namsos. NGI har levert ny rapport som sier at Leirbakken har større skredrisiko enn de nevnte stedene. Hvor fornuftig er det da å plassere E8, bru, sjøfylling og landsdelens største veikryss mellom Fv 91 og E8, på Troms fylkes farligste område?

Ifølge statsministeren er Tindtunnelen finansiert i den øremerkede Tromsøpakken på 5 milliarder kroner. Kommunalt planvedtak må til før pengene kommer på bordet. Jo lengre byråd Alvarstein forsinker, desto lengre havner Ramfjord og Tromsø i bakleksa.