Tromsø har en unik posisjon innen reiseliv med sitt urbane sentrum. Byen er omkranset av en natur som kan ta pusten av folk. Yttersia med sine kritthvite strender, holmer og skjær. Ullsfjord og Lakselvbukt som jeg kjenner til best, har de majestetiske Lyngsalpan hvor Jiehkkevárri rager høyest med sine 1834 moh.

Nå vurderes det å innføre turistskatt og Tromsø kan bli en pilotkommune på området. Næringsminister Jan Christian Vestre er klar og tydelig på at turistskatt skal brukes til å utbedre parkeringsplasser, toalettfasiliteter og skilting, og det skal særlig komme distriktene til gode.

Vi er mange som allerede har etterlyst bedre infrastruktur. Derfor tror jeg at det ikke er en selvfølge at distriktene vil få sin andel av en eventuell innføring av turistskatt. Tromsøpolitikere har en lei tendens til å fordele og konsentrere seg om områdene der det bor flest folk. Dette taper mange distrikter på.

Denne uka kan vi lese i iTromsø at turister gjør fra seg i busskurene. Vi har lest lignede reportasjer fra andre distrikt før. I november 2023 startet en initiativgruppe i Lakselvbukt et opprop på Min.sak om å få på plass nødvendig infrastruktur for å imøtekomme veksten av turister som er i og rundt Lyngsalpan i Tromsø kommune.

Saken er sendt til Tromsø kommune og er forventet å komme til politisk behandling innen kort tid. I 2019 ble Lokalbutikken som turistvert vedtatt i kommunestyret. Dette for å møte den økte turistveksten i distriktet. Saken ble behørig omtalt i media, og optimismen var på topp. I 2024, fem år etter vedtaket, står vi fortsatt uten en turistvertfunksjon.

Stedsutviklingsprosjektet for Ullsfjord ble vedtatt med jubel i 2022. Saken var blant annet tuftet på muligheten rundt dette med reiseliv. Men heller ikke her har det skjedd noe.

Tromsø kommune vedtok i 2019 en reiselivsstrategi. I forkant av utarbeidelsen av strategien ble det arrangert folkemøter i bygdene rundt Tromsø. Den økte veksten av besøkende til området ble behørig diskutert på folkemøte i Lakselvbukt. Fortsatt venter lokalbefolkningen på nødvendig infrastruktur som toalett, parkering og skilting.

Distriktsmeldingen for Tromsø kommune ble vedtatt våren 2023. Innledningsvis i meldingen kan vi lese om distriktenes betydning for reiselivet, og at distriktene bidrar stort til å bygge Tromsø til en spennende destinasjon. Distriktsmeldingen med sine 36 sider er en rapport som skal løfte fram distriktsperspektivet. Dette for at kommuneadministrasjon og politikere skal kunne ta gode beslutninger.

Denne gangen forventer vi å se effektive og konkrete tiltak som gjør at vi når målet om livskraftige bygder og levende lokalsamfunn. Livskraftige bygder og levende lokalsamfunn er gjentatt til det kjedsommelige i utallige planer og rapporter, og beslutningstakere må begynne å ta begrepet på alvor før det mister all sin troverdighet.

Vi har andre eksempler på gode intensjoner med å fordele godene til hele kommunen. Havbruksfondet er et slikt eksempel. Tromsø kommune får titalls millioner fra Havbruksfondet hvert år. Havbruksfondet skal bidra til velferd og utvikling lokalt. Utbetalingene er en del av samfunnskontrakten ifølge fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth.

Videre sies det at regjeringens grep skal gi en betydelig del av verdiskapingen tilbake til lokalsamfunnene. I 2022 fikk Tromsø kommune utbetalt 43 millioner. For 2023 fikk Tromsø nye 20 millioner. Som vi ser av uttalelsen fra ministeren, skal lokalsamfunnene tilgodeses. Hva blir alle millionene brukt til?

Turistskatt har på mange måter samme intensjon som Havbruksfondet, og komme distriktene særlig til gode. Turistskatt skal bidra til at slitasjen som påføres naturen må tilgodeses. Derfor er det viktig at lokalsamfunnene i distriktene får sin andel. Det blir viktig å spille på lag med distriktene, det vil gagne både lokalbefolkningen, turistene og kommunen som helhet.

Det mangler ikke på lokalt engasjement og initiativ, men til syvende og sist er det politikerne i Tromsø som avgjør hvordan midlene fordeles. Erfaringsmessig viser det seg at distriktene ikke blir tilgodesett på samme måte som mer sentrale deler av Tromsø. Det kan fort vise seg at det er flere sentrumsgater som må oppgraderes med varme. Dersom turistskatt skal brukes til slike tiltak, er jeg bekymret for at det vil gå på bekostning av helt grunnleggende infrastruktur som toaletter, parkeringsplasser og søppelhåndtering i Tromsødistriktet.

Dermed må vi fortsatt forholde oss til at turister og besøkende gjør fra seg der de er, enten det er bak et naust eller i et busskur.